CharitaCSR

4 české projekty oceněny ve Vídni cenou SozialMarie 2016

Na začátku května ocenila Mezinárodní odborná porota výjimečné sociálně-inovační projekty mezinárodní cenou SozialMarie. Celková finanční odměna ve výši 54 000 euro byla rozdělena  mezi tři hlavní ceny a dvanáct cen vedlejších. První cenu ve výši 15 000 obdržel vídeňský projekt „Displaced_Space for Change“. Studenti architektury společně s uchazeči o azyl adaptují bývalou budovu finančního úřadu, aby byla byla obytná. Vedle finanční odměny nabízí SozialMarie zviditelnění projektů a představení široké veřejnosti. Slavnostního večera se účastnilo 1. května více než 300 hostů.

SozialMarie ocenila sociálně-inovační projekty řešící efektivně společenské problémy letos již podvanácté. Celkem se přihlásilo téměř 280 projektů z České republiky, Chorvatska, Maďarska, Rakouska, Slovenska a Slovinska. „Kvalita  sociálně inovačních projektů podaných v posledních letech výrazně roste,“ projevuje své nadšení Wanda Moser Heindlová a doplňuje: „Tyto projekty se vyznačují zvyšující se interdisciplinární účastí cílových skupin v komunitních projektech a také svým uměleckým záměrem.“

Wanda Moser Heindlová založila společně se svým manželem cenu SozialMarie v roce 2005. „Od samého začátku pro mne bylo nesmírně důležité, aby se projektům za jejich odvahu riskovat, zkusit něco nového a experimentovat dostalo veřejné pozornosti, jakou si opravdu zaslouží,“ vysvětluje svou angažovanost dynamická zakladatelka soutěže.

Český patron top manažer Pavel Kysilka se rozhodl podpořit Burzu filantropie. „Platformy, které spojují lidi, kteří by se jinak nikdy nepotkali, znásobují naší sílu a energii. Burza filantropie má navíc ohromný potenciál růstu, a já s jeho naplněním chci pomáhat.“

Wanda Moser Heindlová založila se svým manželem Fritzem cenu SozialMarie v roce 2005. „Od samého začátku pro mne bylo nesmírně důležité, aby se projektům za jejich odvahu riskovat, zkusit něco nového a experimentovat dostalo veřejné pozornosti. Neboť to si opravdu zaslouží,“ vysvětluje angažovaná dynamická zakladatelka.

 

Tři hlavní vítězové SozialMarie 2016SM-cena-2016

 

  1. cena (15 000 euro) – Displaced_Space for Change (Vídeň)

Jeden z kurzů magisterského programu oboru architektury se vydal do třetího vídeňského okresu. Studenti společně s uchazeči o azyl adaptují a zařizují budovu bývalého finančního úřadu. Společně pracují, sestavují palety a venkovní kontejnerové sprchy, připravují zařízení jako školky a kavárny, malují dlaždice pro dekoraci zdí (textil je z důvodu hořlavosti zakázán), zakládají záhony v areálu dvora, vytvářejí otevřenou dílnu – aby mohli vyrábět a rekonstruovat další židle, stoly a regály pro společné prostory. O projekt se stará Červený kříž. Všichni obyvatelé se na projektu podílí s velkým nasazením.

 

  1. cena – (10 000 euro) – WhoKowsWhat? (Maďarsko)

Již více než 20 let může každý maďarský občan směřovat žádost veřejného zájmu na příslušná místa veřejné zprávy a politiky, současně musí obdržet odpověď. WhoKowsWhat s tím pomáhá. Jak mám otázku správně formulovat? Komu ji mám poslat? Mohu zůstat v anonymitě? Všechny žádosti a odpovědi jsou zveřejňovány online – a to i skutečnost, že žádost není zodpovězena. Právní poradci „atlaszo“ následně zkoumají, proč odpověď chybí, a když je zapotřebí, jdou i před soud. Rostoucí sbírka žádostí, dotazů a odpovědí je inspirujícím zdrojem pro novináře.

 

  1. cena – (5 000 euro) – Burza filantropie (Česko)

Každoročně představují neziskové organizace v každém z pěti okresů Pardubického kraje svůj projekt na Burze filantropie, která je volně přístupná široké veřejnosti. Po prezentaci zástupci místní veřejné správy a firem rozhodují, komu a jakou podporu kdo udělí, a z jakého důvodu. Jednání je veřejné a transparentní. Činnost sociálních projektů tak může mít v kraji znatelně větší dopad, projekty jsou totiž finančně i materiálně lépe zabezpečeny a dostává se jim v regionu mediální pozornosti. Firmy, veřejná správa a neziskové organizace tak společně více spolupracují. Vytváří se tak dlouhodobé vztahy mezi podporovateli na jedné straně a neziskovými organizacemi na straně druhé.

Soukromé firmy, veřejná správa a neziskové organizace se setkávají, aby společně diskutovaly o různých sociálních projektech a podpořily projekty v svém kraji. Může se jednat o podporu finančního charakteru, o věcné dary nebo různé služby. Inovační a skutečně přísný rámec umožňuje, že se tyto různé „světy“ nejen potkávají, ale navzájem i sbližují. Tato místní spolupráce při řešení různých sociálních problémů napomáhá rozvoji kraje a je tím nejlepším cílem, o který Burza filantropie usiluje. S rozšiřováním tohoto projektu do dalších krajů se již začalo.

 

Ceny ve výši 2 000 (celkem 12 oceněných projektů)

Vedle tří hlavních vítězů obdrželo 12 sociálně inovačních projektů finanční ocenění ve výši 2 000 euro.

 

Česká trojice z této dvanáctky: 

Gypsy MaMa – Tripitaka o.s.

Ponožky od babičky – Elpida, o.p.s

#prsakoule – Loono, z.s.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Kolik žen řídí některou z 600 největších firem Evropy? Přesně 21

Následující článek

Špičky protonové terapie se sjely do Prahy

Editor

Editor