Byznys pro životCharitaCSRKomunityNeziskový světOdpovědný životSociální podnikyTémata

Armáda spásy otevře sociální butiky, zaměstná v nich lidi bez domova

Nový sociální podnik rozjede v příštím roce v Česku Armáda spásy. Oblečení, které lidé na ulicích odkládají do speciálních kontejnerů, bude prodávat v sociálních buticích. Zaměstná v nich také lidi bez domova. Nyní organizace intenzivně hledá pro nové obchody prostory k pronájmu.

Speciální second handy Reshare butikového typu rozjíždí v Česku Armáda spásy. Po vzoru Nizozemska bude třídit obnošené oblečení, které lidé odevzdávají do speciálních kontejnerů, a nabízet je v sociálních obchodech po celé republice. Veškerý zisk půjde na podporu sociálních programů této neziskové organizace, která se primárně stará právě o lidi, kteří se ocitli na ulici.

ČTĚTE: NAJEDNOU MÁ PRÁCI I BYDLENÍ. RESTART FIRMY SIEMENS VRÁTIL MUŽE BEZ DOMOVA DO ŽIVOTA

„V obnošeném šatstvu je velký byznys. V Nizozemsku vybere Armáda spásy tři sta tun oblečení týdně. My samozřejmě začínáme, máme rozmístěných po Česku zhruba sto našich kontejnerů, především v Moravskoslezském kraji,“ říká tisková mluvčí Armády spásy Pavla Vopeláková.

Upozorňuje, že přímo na charitu vybírají oblečení v Česku oni a Diakonie Broumov, existují ale i další komerční kontejnery, z nichž jde ovšem na charitu maximálně deset procent výtěžku z prodeje šatstva a zbytek zisku zůstává firmám, které kontejnery provozují.

Sociální podnik Armády spásy naplní několik úloh: obnošené oblečení se využije dál a nestane se odpadem, místo navíc najdou desítky lidí bez domova, kteří budou v obchodech oblečení třídit i prodávat.

„My chceme obchody na úrovni, žádné hrabárny. Zákazník bude mile obsloužen a bude vědět, že veškerý zisk půjde na sociální služby,“ uvádí Vopeláková

Armáda spásy hledá nyní pro nový sociální podnik vhodné prostory. Každý butik by měl mít asi dvě stě metrů čtverečních. Během pěti let chce mít po republice asi třicet sociálních obchodů s obnošeným šatstvem. Ten pilotní otevře okamžitě, kdy podepíše první smlouvu na pronájem prostor. „Včera bylo pozdě,“ usmívá se Vopeláková.

Ošacení bude nezisková organizace dovážet jak z Nizozemska, kde již tento byznys funguje, tak třídit ošacení z tuzemských kontejnerů.

Sociální byznys pomůže rozpočtu Armády spásy, po pětadvaceti letech končí z větší části finanční podpora z centrály a českou organizace čeká, aby rozpočet, který se ročně pohybuje kolem 250 milionů korun, doplnila právě sociálním byznysem.

„V roce 2018 by nám měly sociální butiky vykrýt právě dotaci mezinárodního ústředí , která činí kolem třinácti milionů korun ročně,“ říká Vopeláková.

ČTĚTE: REKORDNÍ POTRAVINOVÁ SBÍRKA: CHARITATIVNÍ ORGANIZACE ZÍSKALY 236 TUN JÍDLA

Už dnes zaměstnává Armáda spásy po celé republice, především ve svých azylových domech, zhruba 160 lidí bez domova. Intenzivně spolupracuje také s firmou Siemens, která těmto lidem začala letos nabízet práci i bydlení.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Sedm z deseti rodin se obává stáří svých rodičů. Kvůli péči o ně jim hrozí ztráta zaměstnání

Následující článek

Ručně vytvářejí kouzlo Vánoc. Za směnu vyfoukne každá z nich 720 skleněných koulí

Petra Horáková

Petra Horáková

Petra Horáková se dlouhodobě věnuje tématu odpovědného podnikání. Byla u startu pravidelných příloh Hospodářských novin věnovaných oblasti CSR, účastní se i odborných konferencí a diskusí. Čtyři roky se věnovala projektu TOP 25 žen českého byznysu. Petra začínala svou novinářskou dráhu v polovině 90. let jako redaktorka ostravské přílohy deníku MF DNES.