Byznys pro životDiverzitaKariéraNa vlastní trikoPozor, začínámeTémata

Budoucí právníci se pustili do byznysu s pletenými kravatami. Kavalíři vsadili na české materiály i české pletařky

Filozofií firmy Kavalier’s, kterou založila dvojice studentů brněnských práv, je kromě české výroby a kvalitních materiálů také kavalírství. Už rok prodávají originální pletené kravaty v e-shopu i v kamenných obchodech a plánují s novou kolekcí proniknout na německý trh. Seznamte se s mladými podnikateli z generace Y neboli millennials.

Karel Jandásek a Pavel Vojtášek se znají od dětství. Seznámili se v primě na osmiletém gymnáziu v Přerově. Poté se jejich cesty opět protly při studiu na Právnické fakultě brněnské Masarykovy univerzity. Tam se dva dnes třiadvacetiletí studenti dohodli, že se pustí do společného byznysu. „Říkali jsme si, že díky škole toho sice hodně víme, ale vůbec nic neumíme. Přišlo nám, že je nejlepší čas začít něco dělat,“ popisuje začátky podnikání Karel Jandásek.

ČTĚTE: NEJDŘÍV NALETĚL, TEĎ VYRÁBÍ “ZDRAVÉ” SVÍČKY, KTERÉ KUPUJÍ LUXUSNÍ HOTELY V DUBAJI

Dva studenti práv Karel Jandásek a Pavel Vojtášek podnikají v oboru nahony vzdáleném jejich oboru, už rok prodávají originální pletené kravaty, zítra spouštějí novou kolekci a hodlají uspět i na německém trhu. Foto: Kavalier’s

Dva studenti práv Karel Jandásek a Pavel Vojtášek podnikají v oboru nahony vzdáleném jejich oboru, už rok prodávají originální pletené kravaty, zítra spouštějí novou kolekci a hodlají uspět i na německém trhu. Foto: Kavalier’s

Oba věděli, že chtějí navázat na zapomenuté tradice a vytvořit nový výrobek, který by v sobě spojoval kvalitu s českou výrobou. Inspiraci hledali v zahraničí. „Baví nás móda, tak jsme se porozhlédli po něčem, co v Česku chybí. Napadlo nás vyrábět pletené kravaty, které nosil můj kamarád v Americe, kde jsem v minulosti studoval,“ říká Jandásek. Pro tento nápad se nadchnul i jejich spolužák Martin Loučka, a tak vznikl trojčlenný tým firmy Kavalier’s.

Generace Y neboli millennials

Seznamte se s millennials: jsou to lidé narozeni mezi léty 1984 až 1996.

V současnosti jsou již ekonomicky aktivní, důraz kladou na osobní uplatnění, zároveň se však hodně zajímají o svůj osobní život. V tom se značně liší od generace svých rodičů neboli generace X.

Zástupci generace Y chtějí naplno využít všech možností, které jim společnost nabízí, ale zároveň kvůli tomu odmítají obětovat osobní život. To se raději smíří s o něco nižším platem.

V pracovním životě  vyžadují flexibilní pracovní dobu, milují moderní technologie a na sociálních sítích jsou jako doma.

Než by se v zaměstnání  přizpůsobili autoritám, které namísto vedení neboli leadershipu jen řídí a rozkazují, raději se pouštějí do samostatného podnikání.

Do roku 2025 bude generace Y tvořit převážnou část populace v produktivním věku.

Od nápadu k první kravatě, která by splňovala nároky mladých podnikatelů, uplynul téměř rok. „O pletení ani o výrobě kravat jsme nic nevěděli. Jako první nás napadlo oslovit všechny ponožkárny v zemi, z nichž nám většina ani neodpověděla. Několik ponožkáren se ale našeho nápadu chytlo a začaly vyrábět vzorky. Ty však nevypadaly dobře. Věděli jsme, že tímto směrem se vydat nechceme,“ vzpomíná Jandásek.

První kravatu upletla maminka

Ačkoliv byli rodiče spoluzakladatelů firmy zpočátku skeptičtí, babičky svým vnukům fandily a nabízely, že vzorovou kravatu upletou. Brzy se však ukázalo, že kravata musí na rozdíl od svetru držet tvar a být rovná. „První povedený vzorek upletla až Pavlova šikovná maminka,“ usmívá se mladý kavalír. Nakonec trojice navázala spolupráci se švadlenami z Vysočiny.

Sami podnikatelé vybírali materiály vhodné pro výrobu kravat. „Měli jsme doma kopu vzorků, které jsme testovali. Úplet se nesměl trhat, třepit ani vykazovat jiné vady. Zkoušeli jsme vzorky i vyprat, abychom věděli, co s nimi pračka provede,“ vzpomíná Jandásek. Kroucení, běžné pro pletené kravaty, vyřešili podšitím úpletu hedvábným saténem.„Až na hedvábí jsou všechny materiály z Česka. Hedvábí se jako jediné dováží z Číny, ale přes českého dodavatele,“ vysvětluje Jandásek.

První kolekce se nesla ve znamení jednoduchosti. „Zvolili jsme barvy, které se nám líbí a zároveň se hodí do šatníku. Chtěli jsme vyrobit kravaty, o kterých jsme věděli, že o ně bude zájem. Vybrali jsme proto modrou, zelenou, šedou, černou a červenou,“ vyjmenovává Jandásek a dodává, že majitelé firmy jsou zároveň autory designu kravat i papírových krabiček, do nichž je balí.

První zákazníci, kteří si jejich kravatu zakoupili před rokem, byli jejich kamarádi a známí. „Objednávka od neznámého zákazníka přišla po dvou týdnech. Úspěch kravaty sklízely i na veletrzích v Praze a v Brně, kde se o ně začaly zajímat také některé kamenné obchody,“ říká Jandásek.

ČTĚTE: SVĚTLA Z ODŘEZKŮ DOPRAVNÍCH ZNAČEK ZÁŘÍ NA VÝSTAVĚ EXPO V MILÁNĚ

Nyní jsou kravaty k mání jak ve-shopu, tak ve třech pražských a dvou ostravských prodejnách. „Plánujeme spolupracovat i s brněnskou prodejnou. Více zákazníků ale využívá internetový obchod,“ vysvětluje budoucí právník. Společnost za rok prodala přes sto pletených kravat.

Ani jedna reklamace

Trojice mladých podnikatelů zatím nemá žádné zaměstnance. Krabičky a kravaty shromažďují v Jandáskově bytě, kde jeden z pokojů slouží jako sklad. Na pravidelných schůzkách nejdříve každou krabičku složí, vloží poděkování s podpisem a opatří pečetí. „Vyžehlené a složené kravaty vkládáme do připravených krabiček a následně rozesíláme zákazníkům či do kamenných prodejen,“ popisuje postup Jandásek a připouští, že s rozšířením sortimentu uvažují o zaměstnání pomocníků.

Trio kavalírů má další smělé plány. Kromě oslovení firem s nabídkou dárků v předvánočním období se majitelé plánují zaměřit na německý trh. „Vkládáme velké naděje do nové kolekce. Bylo by skvělé, kdybychom získaný kapitál mohli vložit do rozšíření sortimentu. Rádi bychom začali prodávat malé hedvábné motýlky do sak, nebo také pletené motýlky, které již vyvíjíme,“ říká Jandásek. V budoucnu se chtějí více soustředit také módní doplňky pro ženy.

Foto: Kavalier’s

Foto: Kavalier’s

Také design nové kolekce kravat a originálních krabiček navrhovali budoucí právníci. Foto: Kavalier’s

Také design nové kolekce kravat a originálních krabiček navrhovali budoucí právníci. Foto: Kavalier’s

Jak se totiž ukázalo, ženy patří mezi jedny z nejčastějších zákazníků společnosti Kavalier’s už teď. Kupují kravaty jako dárek. „Dlouho jsme si mysleli, že naši typičtí zákazníci jsou studenti se zájmem o módu, stejně jako my, ale spletli jsme se. Mezi nejčastější zákazníky patří muži okolo třicítky. Je to asi dáno také tím, že kravata s poštovným vyjde na necelých tisíc korun, což není málo. A přibývají také firemní zákazníci,“ vysvětluje Jandásek.

ČTĚTE: ČATNÍ A DŽEMY Z PŘEBYTKŮ POTRAVIN? DVĚ MLADÉ ANGLIČANKY DOKAZUJÍ, ŽE PLÝTVAT SE NEMUSÍ

Za největší úspěch podnikatelé považují to, že jim nikdo kravatu nevrátil, i když nabízejí možnost vrácení zboží bez udání důvodů. „Díky našim spokojeným zákazníkům máme důvod v práci pokračovat. Ve středu 28. října spustíme druhou kolekci kravat s novými vzory a barvami,“ dodává Jandásek.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Sto tisíc zákazníků vyneslo dm drogerii na stupně pro odpovědné firmy. Za kampaň Už dnes myslím na zítřek

Následující článek

Mladí jsou v Evropské unii ztracenou generací, v Česku jsou na tom lépe než v Německu či na Slovensku

Dlasková Kristýna

Dlasková Kristýna

Studuje žurnalistiku a politologii na brněnské Masarykově univerzitě. Spolupracuje s Hospodářskými novinami, zajímají ji životní příběhy inspirativních lidí, sociální podniky a nápadité projekty mladých podnikatelů. Neustále si zpívá, nejvíc si odpočine u vaření a její srdeční záležitostí jsou Krkonoše a Brno.