Byznys pro životCSROdpovědné firmyS korporací v zádechTémata

Do projektů společenské odpovědnosti investují i letos firmy desítky milionů korun

Jaký objem peněz míní investovat velké firmy do oblasti CSR? A vyplácí se jim jejich přístup ke společenské odpovědnosti a udržitelnému rozvoji?

S nástupem nového roku v seriálu článků, které se zaměřují na oblast udržitelnosti a odpovědnosti firem, zjišťujeme, na co se chystají velké podniky v roce 2016 v oblasti CSR. Minulý týden jsme přinesli informaci, na jaké oblasti společenské odpovědnosti se firmy letos zaměří. Zajímavé je ale také, zda investice do této oblasti rostou a zda se firmám jejich odpovědný přístup vyplácí.

ČTĚTE: HOTEL Z MIKULOVA BUDE BOJOVAT VE SVĚTOVÉM FINÁLE O ZELENÉHO OSCARA

IT společnost Microsoft uvedla, že přímé investice do oblasti CSR se loni pohybovaly v řádu několika milionů korun. „Musím ale dodat, že řada projektů je dlouhodobě součástí našich běžných obchodních aktivit a investujeme i do nich,” uvedla CSR manažerka společnost Lenka Čábelová. Co se týče návratnosti, Microsoft hodnotí každý projekt v oblasti CSR jinak.

„Například projekty v oblasti vzdělávání či zvyšování digitální gramotnosti u dětí a mládeže hodnotíme počtem zapojených škol, učitelů a dětí a zpětnou vazbou od účastníků. Důležité jsou pro nás i konkrétní příklady mladých lidí, kterým projekty pomohly se něco nového naučit a lépe se uplatnit,“ upřesnila Čábelová. Zmínila také, že do některých projektů Microsoft zapojuje i třetí strany jako nezávislé garanty, kteří dávají společnosti důležitou odbornou zpětnou vazbu.

Jiným příkladem je projekt TechSoup, v jehož rámci softwarová společnost poskytuje společnost neziskovým organizacím software zdarma či za snížené ceny. „Tady je pro nás měřítkem úspěchu zájem neziskovek, přesněji jejich počet a množství staženého softwaru a praktické dopady. „V tomto programu jsme za posledních pět let věnovali software v hodnotě téměř dvě stě milionů korun,“ doplnila Čábelová.

Miliony investuje v Česku do projektů CSR a udržitelného rozvoje také pivovarnická společnosti Heineken. Ředitel korporátních vztahů a koordinátor udržitelného rozvoje Jiří Hauptmann sdělil, že přesné číslo je interní a nemůže ho v tuto chvíli sdělovat.

Pokud jde o efekt udržitelnosti, nazval ho tak trochu tvrdým oříškem, protože se v některých případech špatně dohledává nebo rozlišuje. „Nicméně v případě všech našich projektů se zohledňuje a měří aspekt udržitelnosti a velká část těchto aktivit generuje výrazné úspory, ať už se jedná o úspory vody, energií, najetých kilometrů nebo objemu obalových materiálů. To je princip, na kterém může CSR dlouhodobě fungovat,“ shrnul Hauptmann.

ČTĚTE: ROK 2015: CSR PROJEKTY, KTERÉ STOJÍ ZA ZAPAMATOVÁNÍ

Plzeňský Prazdroj přispěl v uplynulém roce na podporu a rozvoj regionů částkou téměř dvacet milionů korun. V letošním roce by měla být částka podle mluvčí Prazdroje Judity Urbánkové obdobná.

„Naše investice do komunit měříme pomocí metodiky Standard odpovědná firma (LBG), která nám umožňuje sledovat, kam naše podpora směřuje nejen na základě geografického klíče, ale také podle oblastí podpory,“ uvedla Urbánková. „Standard definuje náklady vynaložené na veřejně prospěšné projekty a měří dlouhodobý i krátkodobý účinek konkrétní podpory. Naše strategie udržitelnosti je velmi silně provázaná s podstatou podnikání naší firmy,“ vysvětlila.

Společnosti se daří snižovat spotřebu vody a energií, dosahuje také ekonomických úspor. „Naše programy na podporu našich partnerů v dodavatelském řetězci zase přímo přispívají k větší ekonomické životaschopnosti jejich podnikání. Do hospod, kde se personál chová mile a rozumí péči o pivo, se samozřejmě hosté vracejí rádi. A to má pro nás samozřejmě ekonomický přínos,“ shrnula.

V případě ČSOB putovalo loni do oblasti CSR celkem 43 milionů korun, letos má banka v plánu investovat do aktivit CSR podobnou částku. „Jedná se ale jen o rozpočet útvaru CSR, nikoli veškeré prostředky, které směřují do odpovědného podnikání ČSOB, například zajištění bezbariérového přístupu do poboček, přepisu komunikace pro neslyšící klienty v pobočkách nebo aplikace pro nevidomé v bankomatech. Mimo to vynakládáme peníze na opatření na podporu transparentnosti nebo proti praní špinavých peněz,“ sdělila Alena Králíková, manažerka společenské odpovědnosti banky.

Pro ČSOB je prvořadá úspěšnost a prospěšnost podpořených projektů. Proto pečlivě monitoruje jejich průběh a vyhodnocuje výsledky prostřednictvím závěrečných zpráv. „Co lze jen obtížně vyčíslit penězi, je reputace naší banky jako odpovědné firmy, která naslouchá potřebám společnosti,“ doplnila Králíková.

I Raiffeisenbank míní letos investovat do oblasti CSR řádově miliony korun. „Pokud jde o měření návratnosti investic do CSR aktivit, je to obtížné, protože mnohdy do celého procesu vstupuje několik proměnných najednou. Nemusí to být vždy o tom, kolik prostředků investujete, ale jak chytře a jakým způsobem umíte budovat vztah s klientem, veřejností a dalšími stakeholdery,“ vysvětlila Jitka Volková, specialistka interní komunikace a CSR.

ČTĚTE: SIEMENS HLEDÁ NOVÉ ZAMĚSTNANCE, LÁKÁ MÁMY MALÝCH DĚTÍ

Doplnila, že pojišťovna začala využívat metodiku Standard odpovědná firma (LBG), která jí pomáhá aktivity daleko lépe sledovat i vyhodnocovat. „Pravidelně provádíme také zaměstnanecké a klientské průzkumy. Každý projekt má nastaven trochu jiná měřítka úspěšnosti.“

V řádech miliard korun se bude pohybovat částka, kterou míní letos investovat do společenské zodpovědnosti Agrofert. Půjde především o investice do ekologizace výrobních závodů.
„V oblasti ekologizace provozů umíme velmi dobře spočítat okamžitý pozitivní vliv na životní prostředí. Dalšími důležitými hodnotami, které nám CSR aktivity přinášejí, jsou ale také loajalita zaměstnanců nebo respekt místních komunit či klientů – zde už jsou ovšem přepočty na „hotovost“ složitější,“ uvedl mluvčí společnosti Karel Hanzelka.

Poradenská společnost KPMG Česká republika pomáhá v oblasti odpovědného podnikání hlavně prostřednictvím svého know how. „Když k finanční podpoře projektů přičteme i odbornou pomoc, dostáváme se k šesti milionům,“ prozradila Ivana Ježková, CSR specialistka.

I ona uvedla, že měřit dopad projektů společenské odpovědnosti není obecně jednoduché. „Přesto měříme úspěšnost našich projektů kvalitativně i kvantitativně. Momentálně na naše aktivity aplikujeme novou metodu True Value, která slouží právě k vyčíslení dopadů projektů CSR v penězích na společnost, ekonomiku a životní prostředí,“ vysvětlila.

Obchodní řetězec Tesco loni investoval do oblasti společenské zodpovědnosti zhruba 6 milionů korun, letos počítá s podobnou částkou. „Nadační fond Tesco navíc rozdělí ročně přibližně pět milionů korun v darech,“ řekl mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

ČTĚTE: VOLNÝ ČAS VĚNUJÍ POTŘEBNÝM. DOBROVOLNICTVÍ PROPAGUJÍ VE SVÝCH FIRMÁCH

Pokud jde o návratnost vložených prostředků do CSR, Koukolíček uvedl, že Tesco žádné takové měření nemá, nicméně se dá říci, že se mu investice do udržitelného a odpovědného pdonikání vrací ve zlepšení reputace, o čemž svědčí pravidelné roční průzkumy. „Vrací se nám to také ve vnímání poučené veřejnosti a odborníků, kteří vědí, se Tesco intenzivně věnuje prevenci plýtvání potravinami,“ dodal.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Plzeňský Prazdroj nově nabízí rodičům šest tisíc měsíčně na péči o malé děti

Následující článek

Staňte se mentee v programu Equilibrium a posuňte se v kariéře. Zdarma

Stypková Marie

Stypková Marie

Novinařině se věnuje dvacet let. Začínala v regionálních denících.
Mezi její největší úspěchy patří vítězství v novinářské soutěži vydavatelství VLP Ombudsman čtenářů za sérií článků o nejmladších bezdomovcích. Jako vedoucí redaktorka pracovala také v týdeníku Sedmička nebo 5 plus2.
Má dvě dospělé děti a tři vnoučátka. V životě se řídí zdravým selským rozumem, tíhne k východním filozofiím.