Byznys pro životCharitaCSRKariéraKomentářeKomentáře odpovědných lídrůNeziskový světOdpovědné firmyS korporací v zádechTémata

Komentář Jana Žůrka: Kam se za 25 let posunulo odpovědné podnikání?

V rubrice Komentáře odpovědných lídrů se řídící partner české KPMG Jan Žůrek zamýšlí, kam se za čtvrt století posunulo odpovědné podnikání. Má k tomu pádný důvod, také poradenská firma, kterou vede, má za sebou oněch pětadvacet let.

Když jsme s kolegy pomáhali KPMG před čtvrt stoletím založit firmu v České republice, bylo nás pár. Vlastnili jsme jeden fax na celou firmu a všemi deseti vítali pomoc od zahraničních kolegů. V devadesátých letech pracovalo v České republice ve vrcholových řídících pozicích mnoho cizinců. Přístup expatriotů byl inspirativní v jedné věci, ve filantropii. Na jedné straně honba za co nejvyšší marží, na druhé  – hlavně ze strany Američanů a Britů – otázka, kolik dáme na charitu. A když ne firma, kolik přispějí partneři.

ČTĚTE: ZAMYŠLENÍ ALEŠE ŠLECHTY: VŠEM JEDNÍM METREM?

Byla to někdy delikátní debata přesvědčit je, že nadace nejsou spolky amatérů, kteří shromážděné prostředky neefektivně rozházejí, nebo podvodníků, kteří je přímo rozkradou.

Jan Žůrek, řídící partner KMPG

Jan Žůrek, řídící partner KMPG

Postupem času jsme tedy začali pomáhat i jako firma. Naše podpora byla tehdy založená hodně na osobních vazbách a sousedství. Zaměstnanci doporučovali organizace, nebo jsme potkávali neziskovky v našem okolí. Podporovali jsme například denní stacionář pro děti s těžkými formami mentálního či kombinovaného postižení, který sídlil ve stejné ulici jako my.

Nakonec se na nás začalo snášet mnoho různých proseb a žádostí. I kdybychom chtěli, nebyla cesta, jak všem vyhovět. Taky zrovna uhodila finanční krize a každou korunu jsme museli dvakrát obrátit, než jsme ji vydali. To byly dva důvody, které nás dovedly ke stanovení jasné vize, komu a jak chceme pomáhat.

V oblasti CSR je vždy klíčová volba, který projekt podpořit, jak se zapojit. Vzhledem ke svému angažování v charitě a poměrně silnému názoru na danou oblast, raději zůstávám mimo přímé řízení CSR v naší firmě. Uplatňujeme demokratický přístup, zaměstnanci svým hlasováním rozhodují o směřování naší podpory různým organizacím. Někdy mohu mít pocit, že by výsledek hlasování měl být trochu odlišný, ale odráží to vnímání firmy jako celku a nikoliv moje osobní preference nebo jiného člena vedení.

Abychom tu byli i za padesát let

Začali jsme si uvědomovat, že naší největší devizou nejsou peníze. Peníze jsou hezká věc, ale mohou a nemusí zrovna být. Naším obchodním artiklem jsou znalosti a dovednosti ve specifickém sektoru finančních služeb. Ty také předáváme neziskovkám, aby mohly fungovat efektivněji.

ČTĚTE: PŘÍBĚH KVIDA ŠTĚPÁNKA: KDYŽ TĚ PÁNBŮH MILUJE

Školíme témata jako audit a výroční zprávy, daňové úlevy a povinnosti neziskových organizací a mnoho dalších. Radíme jak nastavit interní procesy, jak efektivně řídit zaměstnance, prostě kde všude lze v organizaci ušetřit čas a peníze.

V průběhu let jsme zjistili, že tato cesta přináší i naší firmě výhody. A nemyslím teď tolik skloňovanou reputaci a vizibilitu značky na trhu se CSR spojovanou. Naši lidé se naučili aplikovat své technické dovednosti i na jiné prostředí, ve kterém se těžko měří efektivita. Učí se empatii, asertivitě, komunikačním dovednostem, prezentačním dovednostem. Přesně těm věcem, které od nich potřebujeme, když jdou ke klientovi.

Když předáte šek na pěknou částku a vyfotíte se u toho do novin, nemusí to nutně zajistit udržitelnost vašemu podnikání. Současný příklad Volkswagenu ukazuje, že se i velmi úspěšná společnost může dostat do velkých problémů, pokud podcení etickou stránku svého podnikání.

ČTĚTE: DRAHOMÍRA MANDÍKOVÁ: CHCEME PROSPERUJÚCI SVET? A SME GLOBÁLNI OBČANIA?

Některé zdroje uvádějí, že CSR (Corporate Social Responsibility) je zastaralý termín. Dnes frčí udržitelnost, sociální investice… Z mého pohledu je jedno, jak tomu říkáme. Jde prostě o to podnikat tak, abychom tady mohli být i za dvacet či padesát let.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Růžový říjen: Co vše se dá dělat, aby obětí rakoviny prsu bylo méně

Následující článek

Průzkum: Dluhy mají už dvanáctiletí. Banky se snaží o intenzivní osvětu

Žůrek Jan

Žůrek Jan

Pracuje přes 25 let pro KPMG. Účetní hodnota majetku takové poradenské společnosti není vysoká, nezachycuje totiž hlavní aktivum - zaměstnance, jejich profesionalitu, kreativitu a pracovní nasazeni.
Ze své zkušenosti dobře ví, že nejlepší motivací je, když vedení firmy naplňuje anglické přísloví: Practice what you preach.
Pravidelně každé léto vyjíždí se svou rodinou a rodinami kamarádů do Jižních Čech, kde opravují zchátralé kapličky, křížky, boží muka nebo zanedbané přírodní památky. Proč? Je to úcta k odkazu předchozích generací a také víra, že v malebné krajině se žije příjemněji.