Odpovědná rodinaOdpovědný životTémataVzdělávání pro životZdravý životní styl

Michaela Karsten říká: Trénujte paměť od malička, hrajte s dětmi šachy a pexeso

Pokud se domníváte, že paměť je něco, co nemůžete ovlivnit, pak jste na velkém omylu. Paměť je totiž schopnost, která se dá trénovat. Když se na ni vykašlete a budete neustále brouzdat prstem po displeji vyhledávačů, pak se nestačíte na stará kolena divit, jak bude zakrnělá. Takže, trénujte ji, a to i se svými dětmi!

Náš mozek má téměř neomezenou kapacitu ukládat informace, ovšem musíme se o něj starat a dávat mu potřebnou dávku výživy. A to od raného věku. Tvrdí to Michaela Karsten, expertka na paměť, která je dnes světovou šampionkou zapsanou dokonce v Guinessově knize rekordů.

Hrajte šachy, scrable nebo pexeso

Máte pocit, že si vaše děti pamatují i to, co by nemusely? Nebo že mají dokonce paměť jako slon? Jak které – s pamětí současných dětí je to čím dál horší, taky svůj mozek nenamáhají tolik, jako jejich rodiče, kteří v jejich věku žádné přechytralé telefony neměli, natož aby si během několika sekund vyhledali na Googlu datum narození třeba mexického prezidenta. Dobrá paměť není zadarmo, ta se musí trénovat.

ČTĚTE: KADEŘNÍK Z IOWY STŘÍHÁ DĚTI ZDARMA, POKUD MU U TOHO NAHLAS ČTOU

„Už od útlého dětství ji musíme spolu s dalšími kognitivními funkcemi maximálně podporovat. To by si měl taky každý mladý pár před plánováním rodiny uvědomit. Nemusí se ihned jednat o cílený paměťový trénink s paměťovými technikami, ten doporučuji až od 9. či 10. roku života. Ale postačí různé hry zaměřené na rozvoj myšlenkových procesů, například hra duch, na rozvoj paměti (například scrable pro děti, junior, pexeso) a zvyšování koncentrace (například hra logik, žonglování apod.). Také hra na nějaký instrumentální nástroj podporuje rozvoj jazykového centra a emocionální kompetence. Šachy, které podporují vizualizaci a strategické myšlení, by se měly vyučovat ve škole,“ říká expertka na paměť Michaela Karsten.

Genetika je důležitá, ale není všemocná

O kvalitě naší paměti rozhoduje genetická výbava a zevní vlivy. „Když nebude dítě s kvalitní výbavou pro paměť od malička dostatečně kognitivně podporováno, nervové buňky a jejich spoje budou odbourávány a tahle kvalitní genetická predispozice tak nebude dostatečně využitá. Naopak dítě, kterému nebude geneticky dáno mít kvalitní paměť, ale rodiče a okolí jej budou maximálně rozvíjet, pak může vykazovat velice dobré paměťové výkony,“ vysvětluje Michaela Karsten.

A jak je to s podporou paměti u dětí s ADHD? Ani to není problém. „Paměťové techniky nebo některé její části si může osvojit každá kognitivně zdravá osoba. U osob, kde je z různých důvodů narušen proces učení nebo se prokázal nižší inteligenční kvocient, je osvojení takových technik taky možné, ale bude to trvat mnohem delší dobu. U ADHD bych primárně doporučila tréninkovou metodu neurofeedback, která právě napravuje a trénuje narušenou koncentrační schopnost, která je hlavním důvodem selhávání paměti,“ říká.

Metody vhodné k tréninku

Nevíte, jakou techniku zvolit? Existuje spousta vynikajících paměťových a učebních strategií a technik, kterými můžete paměť vytrénovat. Metoda vytváření asociací, analogie, trénink stavu flow, master systém na číselné informace a další. Nelze říct, která je ta nejlepší, protože všechny mají své využít. Záleží na tom, v kterém směru se chce daný člověk zlepšit. Navíc je každý i po kognitivní stránce jiný, tudíž i učební strategie, která jednomu vyhovuje, bude pro druhého až tou poslední ve výběru.

“Navíc zlepšit výkon paměti znamená zaměřit se na řadu faktorů, které paměť negativně ovlivňují. Moje velice oblíbené paměťové strategie jsou technika učení se cizích slovíček a na odbornou terminologii tzv. metoda klíčového slova, a potom mám ráda myšlenkové mapy, které zároveň podporují kreativní myšlení. Této druhé využívám při čtení knih, při individuálním tréninku s klienty, ale taky pro plánování, organizování a telefonování nebo skype konference,“ vyjmenovává Michaela Karsten.

ČTĚTE: MILÉ DĚTI, V DIVADLE SE NEZOUVÁME, NEPIJEME, NEJÍME A TLESKÁME. A ŘEKNETE TO DOSPĚLÝM!

„Když však budu pod časovým tlakem a budu muset zvládnout velké množství učiva za velice krátkou dobu, pak budu vždy volit metodu LOCI (strategie vytváření myšlenkových cest). Doporučuji osvojit si krok za krokem všechny strategie za pomoci odborníka na paměťový trénink v rámci seminářů nebo formou individuálního tréninku, a pak si vybrat metody, které vám vyhovují,“ radí.

Více o Michaele Karsten:

karsten

Vystudovala medicínu, ale pak zhlédla paměťovou show a tak moc ji fascinovala, že od té doby začala její cesta k paměťovému sportu. Dnes je držitelkou světového rekordu v paměťových schopnostech.

Je zapsána v Guinessově knize rekordů, v časovém limitu dvou minut si dokázala zapamatovat 13 dat narozená ve správním pořadí (to je 78 číslic).

Je autorkou knihy Úspěšná paměť a autorkou projektu Brillant Brain – brillantbrain.com

Žije v Německu s rodinou a učí malé děti, studenty i manažery, jak vstřebat za krátkou dobu spoustu informací tak, aby se jim nevykouřily z hlavy.

 

 

 

 

 

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

9 věcí, které se dají recyklovat a možná to ani nevíte

Následující článek

V 90 letech designérkou v Sillicon Valley

Ivana Ašenbrenerová

Ivana Ašenbrenerová

Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka či Marianne.cz. Je autorkou knihy Co dělat, když dítě, spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy a Velké knihy o mateřství. Zajímá se o zdravý životní styl, alternativní medicínu, psychologii a vše, co je mezi nebem a zemí. Jako typický Blíženec ráda mluví, směje se a bez humoru si neumí představit život. Nejraději relaxuje při čtení, hudbě, vaření, na kole nebo s kamarádkami. Má tři syny, díky kterým každý den zjišťuje, že mateřství je úžasné dobrodružství, které nikdy nekončí.