KariéraOdpovědná rodinaOdpovědný životS korporací v zádechStudie / průzkumyTémataZdravý životní styl

Na cestě za prací tráví lidé denně víc než hodinu. Promarněný čas, raději bychom byli s rodinou, říkají

Více než třetina lidí ve velkých aglomeracích cestuje do zaměstnání přes hodinu denně. Polovina Čechů využívá k dojíždění do práce hromadnou dopravu, 30 % obvykle jezdí autem, 55 % zaměstnanců nepovažuje čas strávený na cestě do a z práce za smysluplně prožitý. Místo dlouhého dojíždění by se lidé raději věnovali rodině. Z průzkumu LMC navíc vyplynulo, že spolujízdu nebo dojíždění na kole využívá jen minimum lidí.

Plných 36 % lidí ve velkých českých aglomeracích tráví na cestě do a ze zaměstnání více než hodinu denně. Pro většinu z nich jde přitom o promarněný čas. Ukázal to průzkum společnosti LMC mezi tisícovkou respondentů v Praze a středních Čechách, v Brně a přilehlém okolí a na Ostravsku. Během cesty se většina lidí věnuje zábavě: třetina poslouchá hudbu, pětina si čte. Většina lidí však čas na cestě nepovažuje za smysluplně strávený.

ČTĚTE: VOLNÝ ČAS VĚNUJÍ POTŘEBNÝM. DOBROVOLNICTVÍ PROPAGUJÍ VE SVÝCH FIRMÁCH

Podle průzkumu zabírá jedna cesta do práce více než půl hodiny plným 35,7 % zaměstnanců. 14,1 % lidí přitom na jedné cestě do nebo z práce stráví přes 45 minut. To znamená, že k době v práci musejí připočíst ještě nejméně 1,5 hodiny denně, za kterou však nejsou placeni.

„Čím vyšší příjmy a vzdělání mají, tím více času na cestách za prací lidé tráví. Na nižších pozicích jsou pro zaměstnance překážkou finanční náklady spojené s dojížděním, napříč všemi typy práce ale lidem nejvíce vadí promarněný čas,“ doplňuje výsledky Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje například portály Jobs.cz a Prace.cz.

Nejčastěji lidem na cestování do práce vadí ztráta času (37 %), čtvrtině (24 %) vadí především finanční náklady. Části lidí dojíždění znepříjemňují spolucestující (13 %) a nevlídné prostředí v dopravních prostředcích (7,5 %). Ilustrační snímek: Pixabay.cm

Nejčastěji lidem na cestování do práce vadí ztráta času (37 %), čtvrtině (24 %) vadí především finanční náklady. Části lidí dojíždění znepříjemňují spolucestující (13 %) a nevlídné prostředí v dopravních prostředcích (7,5 %). Ilustrační snímek: Pixabay.com

„Vzhledem k velkému počtu obsazovaných pracovních příležitostí a nižší dostupnosti vhodných kandidátů lze očekávat, že si lidé letos při změně práce budou mnohem více vybírat i s ohledem na dostupnost pracoviště,“ doplňuje Dombrovský.

Spolujízdu nebo kolo využívá je málo lidí

Nejčastěji lidem na cestování do práce vadí ztráta času (37 %), čtvrtině (24 %) vadí především finanční náklady. Části lidí dojíždění znepříjemňují spolucestující (13 %) a nevlídné prostředí v dopravních prostředcích (7,5 %). Více než polovina ze všech oslovených (54,5 %) nepovažuje čas strávený na cestách do a z práce za smysluplně prožitý. Pokud by se dojíždění zbavili, nejraději by se lidé více věnovali rodině (33 %), dospali se (31 %), nebo ušetřený čas věnovali svým koníčkům (28 %). Více času prací by trávilo jen 4,5 % lidí.

Nejčastěji lidé ve velkých městech využívají veřejnou dopravu (49 %; z toho 19 % přímými spoji, ostatní s přestupy). 30 % lidí jezdí do práce autem nebo na motorce a 13 % dochází do zaměstnání pěšky. Jen 3,5 procenta využívá spolujízdu, zhruba stejně lidí (3,2 %) obvykle sedá na kolo. Největším překvapením je pak nezájem o P+R parkoviště. Autem a následně MHD se do práce dopravuje pouze 1,8 % ze zaměstnanců ve velkých aglomeracích.

ČTĚTE: SODEXO BENEFITY NEBO CARRIER: FIRMY, KTERÉ PODPORUJÍ ZAMĚSTNANÉ RODIČE

Přestože čas na cestách většina lidí (54,5 %) považuje za promarněný, pouhá 1,2 procenta zaměstnanců v této době pracuje. Mezi aktivitami na cestách vede poslech hudby (celá třetina odpovědí) a četba (19 %). Zbývajících téměř 12 procent tráví cestu do práce s telefonem v ruce (vlastní jej 73 procent lidí oslovených v průzkumu) – část z nich obvykle řeší telefonáty (4,6 %), 3,9 % prohlíží příspěvky na sociálních sítích, někteří hrají hry (3,2 %).

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Postřehy Lenky Mrázové: Projevujeme respekt roli nebo člověku?

Následující článek

Lego představilo svou první figurku na vozíčku, v sérii Lego City přijde na trh v červnu

Redakce MY89.cz

Redakce MY89.cz

Česko má jednu specifickou generaci, která se nedefinuje věkem, ale zkušeností. MY všichni žijeme od roku 1989 nový život a pořád se něco učíme. Víme, nebo alespoň tušíme, že kvalitní život neleží ani v bohatství ani ve věčném mládí, ale v rozumném přístupu ke kariéře, soukromí, zdraví, výchově dětí i přírodě. Právě o tom na MY89.cz píšeme.