Byznys pro životTémataŽivotní prostředí

Nulové emise a stokilový náklad. Dárky vám možná doveze kurýr na cargo kole

Možná i vám doručí v nejbližších dnech dárek z e-shopu kurýr na speciálním cargo kole. Jejich výhodou je, že zvládnou dopravit zásilky do sta kilogramů. Ekologický a rychlý způsob přepravy ve velkých městech podporuje Evropská unie v projektu Cyclelogistics Ahead. Cílem projektu je popularizace logistiky s nulovými emisemi v městských oblastech.

Obratností a rychlostí se cargo kola vyrovnají běžným kolům, ale jejich přepravní kapacita je mnohonásobně vyšší. Box s rozměry 50 x 65 x 60 centimetrů a nosností až jeden metrák tak dělá z cargo kol ideální přepravní nástroj, který umí u většiny zásilek nahradit automobil. I proto kola se speciálním boxem v přední části a masivní konstrukcí zažívají rostoucí popularitu v největších městských metropolích. Příkladem jsou země Beneluxu nebo sousední Německo.

ČTĚTE: HOŠI U PIVA VYMYSLELI VÍCEKOMOROVÝ PYTEL NA TŘÍDĚNÍ ODPADU. PRODÁVAT HO BUDE I WALMART

V evropském měřítku cargo kola podporuje projekt Evropské unie Cyclelogistics Ahead, na kterém se podílí také kurýrní služba Messenger, která jako jediná v Česku provozuje tato kola pro účely kurýrních služeb.

Cargo kolo: ekologie a rychlost v městském provozu. Foto: Messenger

Cargo kolo: ekologie a rychlost v městském provozu. Foto: Messenger

Cílem projektu je popularizace logistiky s nulovými emisemi v městských oblastech. Součástí projektu byl také výzkum, z něhož vyplynulo, že každá druhá motorizovaná cesta by se dala realizovat na kole a že z celkového počtu zásilek je možné jednu čtvrtinu převážet na cargo kolech místo automobily. Předpokládané náklady pro podporu projektu jsou do roku 2017 plánované na více než dva miliony euro – 71 procent finančních prostředků poskytne Evropská unie z grantu.

V evropské městské dopravě se totiž zásadně zvětšují průměrné velikosti přepravovaných zásilek. „V roce 2011 nám na doručení 73 procent zásilek stačilo klasické kolo či skútr, ovšem v posledních letech roste potřeba přepravy auty, pick-upy a dodávkami. Koly či skútry nyní vozíme pouze 68 procent zásilek,“ vysvětluje ředitelka obchodu a marketingu Messengeru Kateřina Ovesná. I proto se Messenger pustil do testování cargo kol.

Budoucnost v městské dopravě

„Především po širším centru Prahy dokážeme cargo koly rozvážet objemnější zásilky až dvakrát rychleji, než kdybychom používali automobily,“ říká Ovesná. Firma se tak připravuje na změnu, která dříve či později čeká všechny kurýrní služby.

„Na cargo kole jezdím už rok a půl. Oproti klasickému kolu uvezu daleko víc zásilek a především balíčky větších rozměrů, které by se do batohu nevešly. Kolo je navíc na elektrický pohon, takže se snadno dostanu i do kopcovitých terénů, kam operátoři už posílají většinou motorku nebo auto. I když v centru není kolo s bednou tak mrštné jako standardní kolo, neměnil bych,” říká kurýr Karel Pulec, přestože je hlavní město velmi členité se spoustou kopců a kočičích hlav

V současné době testují v Praze šest kol, která ovšem dokážou obsloužit pouhý zlomek poptávky. K tomu, aby kola v městské dopravě plně nahradila auta, je ještě dlouhá cesta. „Chybí u nás struktura odborných servisů, což provoz kol významně komplikuje. My však chceme kola dále podporovat. V první řadě fandíme ekologii, v druhé nám pak cargo kola pomáhají snižovat průměrný čas doručení zásilek v centru,“ vysvětluje Ovesná.

ČTĚTE: HEREČKA POLÍVKOVÁ SI V KLIPU BOTY NEKOUPILA. A CO VY? KOUPÍTE DALŠÍ PÁR JEN TAK?

Největší rozmach kolového doručování přijde podle ní ve chvíli, kdy dojde i v Česku k omezování automobilů v centru Prahy a dalších velkých městech.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Ženy ze Saúdské Arábie: Volily, byly zvoleny a díky lidské stuze jsou v Guinessově knize rekordů

Následující článek

Kontejnerem a trenkami k cirkulární ekonomice

Kohoutová Zuzana

Kohoutová Zuzana

S aktivní novinařinou se poprvé setkala před 10 lety, když se rozhodla radikálně překopat svůj profesní život. Přes 20 let ji živila Československá a posléze Česká televize. V roce 2005 nastoupila do MF DNES do příloh do rubriky Test. Zhruba po dvou letech přešla do přílohy Peníze a zabývala se osobními financemi včetně spotřebitelských témat. V roce 2011 z papíru přešla na internet a v iDNESu se dál věnovala především finančním tématům, ale i podnikatelským a zaměstnaneckým problémům běžných lidí. Od začátku roku 2015 je na volné noze a přispívá do různých médií.