Byznys pro životKariéraS korporací v zádechTémata

Personalisté radí: Jak na to, aby se práce přizpůsobila dennímu režimu a ne naopak

Už podruhé v tomto roce se setkali významní manažeři firem na jedné z akcí vzdělávací roadshow Diverzita+. Snídani s podtitulem Flexibilní pro budoucnost organizovala nevládní platforma Byznys pro společnost, která se věnuje rozvoji a propagaci společenské odpovědnosti firem.

Série panelových diskuzí  si klade za cíl informovat širokou veřejnost o možnostech uplatnění na pracovním trhu bez ohledu na pohlaví, věk, zdravotní omezení, národnost, rodinné zázemí či sexuální orientaci. Odbornými partnery vzdělávací roadshow se staly společnosti Microsoft a Sodexo Benefity. Setkání se zúčastnili vrcholoví manažeři a HR ředitelé, kteří popsali každodenní realitu práce kdykoli a odkudkoli.

Mobilita není jen trend

„Každý z nás má jiné vnímání toho, co znamená práce. Někdo si pod prací automaticky představí svou židli a stůl. Mnoho lidí dodnes dokonce o své práci stále mluví jako o místě. Ale s vývojem mobilních technologií už se nemusíme omezovat jen na pevně stanovené místo v kanceláři. Dnes můžeme pracovat téměř odkudkoli. I proto dnešní moderní firmy vnímají flexibilní podoby práce jako přirozenou součást společenské odpovědnosti,“ říká Jakub Unger z Byznysu pro společnost.

FIS_7740

Rovněž i nastupující generace má jiné požadavky na své budoucí zaměstnavatele. Podle nejnovějších výsledků studie mobility ve světě malých a středních firem, kterou si nechala vypracovat společnost Microsoft, si 74 % pracovníků v ČR si myslí, že musí být přítomni na pracovišti, aby odvedli svou práci.  V Evropě je to jen 61 %. Ovšem u mladé generace očekává více než polovina dotázaných, že budou moci pracovat odkudkoli. Pro srovnání dnes tuto možnost nabízí jen 11% firem (dalších 32% nabízí možnost částečně či neomezeně pracovat z domova). Nůžky mezi myšlením dnešních pracujících, nastupujících zaměstnanců a zaměstnavatelů se tak dál rozevírají. Je proto nezbytné vzít si příklad od těch, kteří již na vývoj na pracovním trhu reagují.

Flexibilní neznamená, že pracuji pořád

„Flexibilní forma práce je pro nás důležitá, protože podporuje individualní možnosti z pohledu integrace pracovního a osobního života, kreativitu a inovaci. Vyžaduje jiný přístup k práci a k životu obecně – osobní odpovědnost za výsledky, ale i za to, kdy a jak hodně pracuji. Flexibilita totiž může někdy vést k tomu, že lidé pracují tak trochu pořád, například stále kontrolují telefon, jestli nepřišel nový email. Je důležité naučit se ve flexibilním prostředí fungovat tak, aby se z příležitosti nestala zátěž. Je na to řada technik – například stanovit si časové úseky, kdy se dívám na maily. Není nutné kontrolovat poštu každou minutu a hned odpovídat, často to stačí jednou za hodinu. Někdy přeceňujeme připravenost zaměstnanců na to, jak v dnešním světě vybalancovat osobní a pracovní život,“ říká Dagmar Ševčíková z Microsoftu.

FIS_7895

Důvěřuj…ale i prověřuj

„S flexibilitou jde ruku v ruce interní komunikace. Manažeři se musí naučit se svými podřízenými mluvit jasně o tom, co jsou jejich úkoly a výsledky pak pravidelně kontrolovat. Například mě nezajímá, co můj podřízený doma ten den dělá, protože jeho úkoly jsou předem stanoveny. Je to i na důvěře,“ říká Tomáš Otava ze Sodexo Benefity. Jakub Unger z Byznysu pro společnost pak připomíná, že je nutné si dopředu opravdu přesně vyjasnit nastavení cílů: „Největší výzva je pochopení zájmů šéfů a zaměstnanců. Můžeme opravdu pracovat odkudkoli, ale musíme rozumět tomu, co se od nás očekává. Pokud si nerozumíme v nastavení cílů, tak z toho může vzniknout chaos, kdy si lidé v týmu špatně předávají informace, čekají na odpovědi a nemají pak výsledky. Musíme si stanovit, kam míříme.“

FIS_7817

Příklady táhnou

„Pro mě osobně hraje velkou roli příklad šéfů. Když vidím, že nadřízená má v kalendáři v 10 hodin dopoledne soukromou aktivitu, lépe se mi odchází uprostřed odpoledne do družiny s tím, že v práci budu pokračovat večer,“ prozrazuje Lenka Čábelová z Microsoftu, co ji přesvědčilo, aby si začala organizovat práci podle sebe.

Že je důležité, mít se u koho inspirovat, potvrzuje i Ema Beitlová z Honors Academia: „Vzorce toho, jak přistupujeme k práci, se rodí v rodině. Hodně lidí pak ale neví, jak se ale pak na home office chovat. Přece jen jde o nový způsob práce, který jsme neměli šanci od rodičů odkoukat. Automaticky pak vyvěrají otázky jako: Mám zůstat doma v posteli, mám se převléct, učesat, namalovat? To jsou věci, které spousta z nás řeší.“ Zkušení personalisté se shodují, že bychom měli mít i doma stejný režim, jako když se chystáme do práce, čili se ráno upravit, dát si snídani a teprve pak zasednout k počítači.  Dodržování rituálů pomáhá udržet si nejen sebekázeň, ale i vnitřní jistotu.

FIS_7893

Když zaměstnavatel vyjde vstříc, nemusí být doma s dětmi jen žena

„Jsme výrobní firma, a proto se u nás musí brát ohled na směny a další specifika, a tak zkoušíme i nové formy flexibilní práce. Například jsme se snažili zavádět sdílená pracovní místa, ale to se zatím nesetkalo v poptávkou ve všech lokalitách, a proto se nyní orientujeme spíše na zkrácené úvazky. Ženy tak nemusí být jediné, které přizpůsobují svou kariéru. Navíc jsme si spočítali, že se nám to vyplatí i finančně. Odchází-li totiž nespokojený zaměstnanec, tak náklady na přijetí a zaškolení nového člověka vyjdou firmu na půlku jeho roční mzdy,“ sděluje Monika Boržíková ze společnosti Siemens.

Z vlastní zkušenosti ví o prolínání rolí také Tomáš Otava ze Sodexo Benefity: „Moje manželka je rok na rodičovské dovolené a nedávno dostala nabídku, aby jeden den v týdnu nastoupila jako výpomoc do práce, která ji profesně může posunout dále. Díky tomu, že u nás ve firmě si můžeme flexibilně nastavit dobu, kdy jsme v práci, tak se nemusela této šance vzdát. Já jsem tak čtyři dny v týdnu v práci od sedmi do sedmi a na den, kdy je v práci manželka, si nemusím brát dovolenou, protože si hodiny nadpracuji.“

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Naše děti ztrácejí slovní fantazii

Následující článek

Teambuilding: Dokáže vytvořit pracovní tým snů?

Michaela Kaňoková

Michaela Kaňoková

Při studiu na vysoké škole se začala věnovat externí komunikaci a pr jak v agenturách, tak v kancelářích velkých firem. Kromě firemní komunikace se bavila psaním článků o stavebnictví a designu pro různé bydlící časopisy a weby. Nedávno opustila tiskové oddělení jednoho z největších mediálních domů a doufá, že společenskou odpovědnost začnou firmy vnímat jako samozřejmou součást jejich podnikání. A právě o těchto CSR tématech, jako jsou např. rovné příležitosti, ochrana životního prostředí či rozvoj regionů se chystá přinášet aktuální informace. Děti zatím nemá a tak doma rozmazluje manžela a psa Bonifáce. Těžko ale říci, koho více...