CharitaCSRKomentářeKomentáře odpovědných lídrůNeziskový světOdpovědný životTémata

Postřehy Lenky Mrázové: Srdíčkový marketing, nebo věc našeho srdce?

Jak snadné je na Valentýna otevřít peněženku! Co kdyby se příští rok zavedlo pravidlo, že jedna koruna za každý valentýnský předmět půjde na charitativní účely či sociální inovace?

Pozdní nedělní dopoledne. Sedím v podniku, čekám na kamarádku. Nalákala mne sem na chleba s pomazánkou. Jenže já mám na talířku valentýnský malinový cheesecake s naznačenými srdíčky. Podlehla jsem, když na pultu zářil výrazně růžovou barvou. Je dobrý, nepopírám. Asi stál i více než běžný cheesecake zde, když je ten Valentýn.

Čekám, ujídám dort. Dochází mi, jak snadno jsem zde nechala asi více peněz za dort jen proto, že byl růžový, voňavý, mně před oči vystavený.

Ten pán sedící tento týden na chodníku před poliklinikou na Karlově se sice také umí vystavit mému pohledu, ale když není tak “růžový a voňavý”, jako bych ho vidět nechtěla. V duchu se vymlouvám, že já jsem přeci už koupila Nový prostor včera na I. P. Pavlova, tak jsem přispěla…

Nemám k Valentýnu ten správný vztah, přiznávám. Beru ho pořád jako marketingový tah, účinné podpoření prodejů po novoročních výprodejích, které už vyšuměly. Chtě-nechtě musím přiznat, že mě některé nápady na valentýnské menu či valentýnské výlety fascinují svou nápaditostí. Valentýnská balení bonbonů, prádla či parfémů už znám, srdíčkový cheesecake možná mají i jinde. Skoro bych řekla, že Valentýnu se minulý týden při chůzi Prahou nedalo vyhnout.

Koho z těch šikovných marketérů by si tak mohli vypůjčit naši bezdomovci, či jiné problémové oblasti našeho života v širším kontextu, abychom tak snadno otevírali peněženky jako na Valentýna? Obálka, které nám přijde domů s žádostí o dar i s předvyplněnou složenkou, stále nemá takový účinek na naše peněženky jako ta srdíčka venku.

Vydáváme peníze snadněji za symboly lásky, která by měla být zjevná. Soucit či lidská účast nám jde přeměnit do peněžního výdaje pomaleji. Možná je to tak správné, možná opravdový soucit a pomoc bližnímu snáz projevujeme činy a nepotřebujeme k tomu vykoupení červených lesklých srdíčkových gest.

Jaký marketing si musí vysloužit náš soucit se znevýhodněnými kolem, aby se mohlo vytvořit něco, co pomůže vyřešit alespoň jeden sociální problém? Co kdyby se příští rok zavedlo pravidlo, že jedna koruna za každý valentýnský předmět půjde na charitativní účely či sociální inovace? Některé vážně potřebují silnou injekci ze začátku, aby se systém rozhýbal. Současně se může připomenout, že se brzy podává daňové přiznání a v něm je také kolonka na uplatnění poskytnutých charitativních darů v uplynulém roce. Zapsání darů do přiznání sníží naši daň.

Začíná se mi ten nápad líbit. Možná míchám více věci dohromady, je to jen půl dne úvah. Doufám, že nápad neodložím a najdu nějaké spolurealizátory do příštího roku či dalších let. Konec konců, Valentýn se několik let také uchytával, než se u nás plně zabydlel.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Tři mladíci povýšili beton na umění. Vyrábějí z něho nábytek, šperky, a dokonce i šaty

Následující článek

Karafy pomáhají vesničanům v Etiopii k čisté vodě

Mrázová Lenka

Mrázová Lenka

Inspirátorka a mentorka. Po 21 letech v oblasti daňového poradenství a auditu (také 5 let v pozici ředitelky v PwC) vyměnila sféru přesných čísel, zákonů a procesů za sféru tvořivé pomoci a rozvoje lidí. Inspiruje, provokuje otázkami, zvyšuje pracovní a osobní efektivitu – mentoringem, koučinkem, přednáškami, psaním článků. Působila 13 let v neziskovém sektoru ve správní a dozorčí radě Nadace VIA.