Byznys pro životCSRNeziskový světSociální podnikyTémata

Restaurace s hendikepovanými zaměstnanci dodává jídlo i pro Smetanovu Litomyšl

Také každý den přemýšlíte, kam si zajdete s kolegy na oběd? Většinou při výběru restaurace bereme v potaz kvalitu jídla, pěkné prostředí, příjemnou obsluhu a cenu za menu.  O něco větší požadavky na přípravu pokrmů pak mají lidé vyznávající zdravý životní styl, vegetariánský nebo veganský jídelníček. Při hledání vhodných míst, kde bychom strávili obědovou pauzu, ale jen málo z nás přemýšlí nad tím, kdo nám jídlo připravuje či servíruje. A přitom návštěva takového sociálního podniku může být zážitek jak kulinářský, tak lidský.

Rettigovka6Skupina Know-How pro lepší svět je síť firem zaměřujících se na dlouhodobé poskytování expertního dobrovolnictví a odborných Pro Bono služeb. Pracovní skupina sdružuje zástupce členů platformy Byznys pro společnost, které strategicky podporují veřejně prospěšný sektor poradenstvím vyplývajícím z jejich profesní kvalifikace. A jedním z takto podpořených projektů i restaurace Rettigovka, která je prvním sociálním podnikem zaměřeným na stravování v Litomyšli.  V Rettigovce připravují a vydávají jídla lidé se zdravotním či sociálním hendikepem.  Suroviny, ze kterých vaří, jsou navíc od místních farmářů. Restaurace funguje také jako kavárna a poskytuje rovněž cateringové služby. Myšlenka pomoci, která provází celý koncept sociálního podniku od zaměstnávání těžce znevýhodněných osob, přes podporu lokálních dodavatelů až po prodej neprodaných obědových menu za symbolickou cenu, zaujala i zaměstnance společnosti Tchibo. „Rozhodli jsme se pomoci Rettigovce, neboť je sociálním podnikem, který provozuje restauraci vč. kavárny a má velký potenciál. V oblasti sponzoringu je heslem společnosti Tchibo „Pomáháme ostatním, aby si dokázali pomoci sami“, resp. v českém kontextu to můžeme přirovnat k mottu „Nedáváme ryby darem, ale učíme, jak ryby chytat“. Všechno není jen o penězích…odborné poradenství poskytované ve stejné kvalitě jako placená služba výrazně snižuje náklady na provoz sociálního podniku a pomáhá mu být konkurenceschopným,“ říká Lenka Mašková, Corporate Responsibility Manager Tchibo Praha.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zaměstnanci Tchiba si nejprve restauraci Rettigovka otestovali, zdali se opravdu jedná o podnik, kterému by jejich odborné poradenství mohlo pomoci. Lenka tuto strategie vysvětluje: „Osobně navštěvujeme všechny předvybrané podniky, abychom si udělali konkrétní obrázek o tom, jak podnik funguje, jakou formu pomoci potřebují a zda mají skutečný zájem o rozvoj. Paní Fiedlerová, která je koordinátorkou Rettigovky, nás svým osobním zapálením přesvědčila, že její sociální podnik určitě musíme do programu zařadit.“  Tým třech zaměstnanců Tchiba, složený z interní trenérky, HR Business Partnera a manažerky CSR, tak začal pro restauraci v Litomyšli připravovat rozvojový program na míru. „Nachystali jsme školení o kávě a kávové expertíze. Zároveň jsem na základě poptávky ze strany sociálního podniku Rettigovka, pomohli vedením podniku i při práci se zaměstnanci. Udělali jsme pro ně komunikační a prodejní školení. Bylo moc příjemné sledovat pokroky lidí, jež mají oproti nám těžší podmínky pro život, když si zkoušeli věty, jak nejlépe nabídnout zákazníkovi kávu po dobrém obědě,“ pokračuje Lenka.

A jak konkrétně se odborné dobrovolnictví promítlo do chodu sociálního podniku? „Na základě konzultace připravujeme motivační soutěže pro pracovníky – cílem je zvýšení výkonu pracovníka. Dostali jsme praktické návrhy, doporučení, informace co funguje.  Před konzultací jsme nevěnovali pozornost otázce motivace pracovníků, která je pro udržení si stabilního týmu klíčová. Na základě vzorových materiálů postupně chceme upravit hodnocení pracovníků,“ prozrazuje Alena Fiedlerová, ředitelka organizace Komuniké o.p.s., jež Rettigovku provozuje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sociální podnik Rettigovka se i nadále vyvíjí a pracuje na nových projektech. Jedním z pozitivních dopadů odborného dobrovolnictví je i navyšující se počet akcí, na které podnik zajišťuje cateringové služby. Asi největším úspěchem letošního roku je vítězství Rettigovky ve výběrovém řízení na hlavního poskytovatele občerstvení festivalu Smetanova Litomyšl.

Na závěr se hodí citovat pozvání přímo od zaměstnanců Rettigovky: „Nemáme Michellinskou hvězdu, nechodí k nám pravidelně obědvat celebrity. Ale můžeme Vám zaručit, že návštěvou u nás uděláte něco pro sebe. V první řadě pro své zdraví – kvalitní suroviny a zdravá příprava jídel a v druhé řadě pro svůj dobrý pocit – podpoříte sebevědomí osob s hendikepem.“

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Boty patří za dveře – doma choďte radši bez nich

Následující článek

Zapomeňte na cihly - postavte si dům ze slámy

Michaela Kaňoková

Michaela Kaňoková

Při studiu na vysoké škole se začala věnovat externí komunikaci a pr jak v agenturách, tak v kancelářích velkých firem. Kromě firemní komunikace se bavila psaním článků o stavebnictví a designu pro různé bydlící časopisy a weby. Nedávno opustila tiskové oddělení jednoho z největších mediálních domů a doufá, že společenskou odpovědnost začnou firmy vnímat jako samozřejmou součást jejich podnikání. A právě o těchto CSR tématech, jako jsou např. rovné příležitosti, ochrana životního prostředí či rozvoj regionů se chystá přinášet aktuální informace. Děti zatím nemá a tak doma rozmazluje manžela a psa Bonifáce. Těžko ale říci, koho více...