DiverzitaKariéraKomentářeKomentáře odpovědných lídrůLeadership / mentoringTémata

Rostya Gordon-Smith: Příběh poštovní známky a rychlovarné konvice

“Často mě ve firmách žádají, abych tam přednášela nebo školila na nejrůznější témata. V poslední době se do hledáčku manažerů i zaměstnanců dostává stále častěji pojem etika. Jak jsme na tom s tolik skloňovanou čestností a poctivostí?”  Zakladatelka ženského hnutí Minerva 21, světově uznávaná personalistka, máma čtyř synů a žena Angličana, s nímž žije v Praze, Rostya Gordon-Smith píše pro MY89.cz své první zamyšlení.

Často mě ve firmách žádají, abych tam přednášela nebo školila na nejrůznější témata. A v poslední době se zdá, že se do hledáčku vedoucích pracovníků i zaměstnanců dostává stále častěji pojem etika.

ČTĚTE: KOMENTÁŘ MARGARETY KŘÍŽOVÉ: JAK JE TO S NÁMI ČECHY

Mluvíme ve firmách o mnoha tématech, která se míchají a různě interpretují: hodnoty, etika, morální, nemorální, amorální, etické, čestné, poctivé… Jaké jsou v těchto pojmech rozdíly? Jak je dodržujeme? Kdy je dodržujeme? Jak nám pomáhají a řídí naše chování? Jak je učíme naše děti? Jak je na tom česká společnost?

Vzpomínám si na svůj první „střet“ s pevnými hodnotami – čestností, které Angličané říkají „integrity“ a také „honesty“. V češtině nemáme jasné rozlišení mezi čestností a poctivostí. V angličtině „honesty“ a „integrity“ (v češtině většinou překládaná jako integrita – slučování, spolupráce, soudržnost) znamenají trochu jiné pojmy.

Příběh neorazítkované známky

Můj manžel je Angličan a je to čestný (má integrity) muž. Jak čestný? To jsem zjistila už ve třetím týdnu manželství. Bydleli jsme v Londýně a dostali dopis. Známka nebyla orazítkovaná a já jsem okamžitě nesla obálku nad rychlovarnou konvici a začala pomocí páry odlepovat známku.

Rozvinula se následující konverzace.

Manžel: Jé, ty sbíráš známky? Já také.
Já: O čem to mluvíš? Žádné známky nesbírám.
Manžel: A proč ji sundáváš z obálky?
Já: Protože známku opět použiju.
Manžel: Ale to nemůžeš.
Já: Jak to, že nemůžu. Na poště ji neorazítkovali, a tak ji můžu znovu použít.
Manžel: To nemůžeš!
V této chvíli si už začínám myslet, že můj manžel má pomalé vedení. Jak to, že nechápe tak jasnou věc?
Manžel: Rostyo, dopis přišel, známka byla použita, poštovné vyčerpáno!
A šup, obálka letěla do koše a známka do jeho sbírky.

V ten den jsem si uvědomila, že se asi budu muset ještě hodně od svého muže učit.

Příběh o MHD

Honesty a Integrity. Většina z nás si koupí jízdenku na tramvaj nebo na metro. Proč? Víme, že je potřeba platit za službu. Jsme dobře vychovaní. Nechceme být zastaveni revizorem a mít nepříjemnosti. Jsou to „malé“ peníze a nestojí nám za “velkou” ostudu.

Představme si, že MHD provede průzkum mezi cestujícími a zjistí, že 90 procent pasažerů jsou poctiví/čestní lidé a platí za službu. Příští den vyjdou v novinách statistiky a zpráva, že již revizoři nebudou potřeba.

ČTĚTE: KVIDO ŠTĚPÁNEK: JSOU LIDÉ, KTEŘÍ SI ZASLOUŽÍ NAŠI ÚCTU. LUDVÍK KREJČÍ BYL JEDNÍM Z NICH

Kolik lidí si koupí další den jízdenku? 90 procent?, 50 procent?, 19 procent?, 2 procenta? Lidé, kteří mají “integrity”, si ji koupí, protože poctivost a čestnost vychází z jejich vnitřního přesvědčení, z osobních hodnot.

Morální, amorální, nemorální, etické…

Morální: Když vím, co je správné a co je nesprávné v mém osobním jednání. Někteří lidé tomu říkají „svědomí“. Většina z nás je má.

Amorální: Něco, co dělám a nepřemýšlím, zda je to správně. Často je to neúmyslné chování.

Nemorální: Jdu/chovám se naprosto s rozmyslem proti přijatým standardům chování a hodnot.

Etika: Disciplína, která zkoumá profesní, obchodní a společenské chování.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Nový spot Heinekenu: Jací muži přitahují ženy? Střízliví!

Následující článek

Chtěla být pěstounkou, tak adoptovala sirotčinec. V Kongu

Rostya Gordon-Smith

Rostya Gordon-Smith

Rostya Gordon-Smith, mezinárodně uznávaná expertka v oblasti rozvoje jednotlivců i organizací a spoluautorka knihy „Úspěšně s kůží na trh“. Zaměřuje se specificky na ženy – na zvýšení jejich sebevědomí a profesních znalostí, na budování sítě kontaktů, vzájemné předávání zkušeností, spolupráci a posílení vlivu ve společnosti. Pomáhá ženám v tom, aby byly připravené přijímat výzvy a vedoucí pozice v různých oblastech podnikání a veřejného života. Je iniciátorkou hnutí Minerva 21.