Odpovědná rodinaOdpovědný život

Seriál Dítě a smartphone – 2. díl

Nikdy bychom neměli zapomínat, že chytré telefony, stejně tak jako tablety a další digitální „vymoženosti“, jsou sice dobrým sluhou, ale zlým pánem. A ve vztahu k dětem toto varování platí dvojnásob. Na nás dospělých pak zůstává, mít vše opatrně a diplomaticky „pod kontrolou.“

„Generation Smartphone“ neboli smartphonová generace dětí je realitou dnešních dní. Mezi dospívajícími jsou tato kapesní digitální zařízení hitem číslo jedna a úkolem dospělých je naučit je, aby je dokázali bezpečně a odpovědně používat. Povinností rodičů je naučit své potomky „digitální bezpečnosti“, přiblížit jim, jak mobilní technologie fungují, seznámit je s důležitými pravidly a připravit na možná rizika. Ruku na srdce, tušíte, co všechno si vaše ratolest prohlíží na svém telefonu? S kým komunikuje a jaké informace sdílí? Díky rychle se vyvíjejícím technologickým zázrakům typu smartphone získávají totiž i poměrně malé děti snadno přístup k téměř neomezenému množství nefiltrovaných informací, aplikacím a hrám. Ano, pomůžou při učení, naučí školáka vyhledávat informace a jejich zdroje, jsou průvodcem při orientaci v problémech, umožní dítěti identifikovat se s kamarády, být „in“ – na druhou stranu jsou ale bezesporu velkým potenciálním rizikem.

Buďte Velký bratr

Opatrná, ale systematická kontrola a nastavené limity ze strany rodičů, jsou naprostou nutností. Abychom to však my, rodiče, měli o něco jednodušší a nevzbuzovali přitom u svých dětí pocit „prudění“, chce to trochu šikovnosti a taktu. Vyplácí se otevřený přístup, ochota k dialogu, který umožní dítěti, aby cítilo alespoň zdánlivý pocit „svobody“. Pravidlo číslo jedna – zcela zásadním úkolem je získat a hlavně udržet si důvěru dítěte. Proto mluvte, vysvětlujte (s ohledem na věk a osobnost dítěte), ale bezhlavě nezakazujte. „Na prvním místě je nutnost komunikovat o tom, že smartphone přináší mnoho užitečného, ale může také škodit. Dítě by se mělo naučit, jak přístroj používat “zdravě”. Dospělí se s dítětem například můžou domluvit, kdy a jak dlouho smí hrát hry či surfovat na internetu, a také dohlédnout, zda potomek dohodu dodržuje. Dítě se totiž snadno zapomene a je na nás, abychom mu hranice připomínali a hlídali, že nebudou překračovány. Pak si dítě vypěstuje dobrý návyk. Ale protože nejlépe vychováváme, když nevychováváme, měli bychom jít příkladem. Děti by měly mít možnost vidět, že i my dospělí používáme své telefony a tablety s mírou, že se za nimi neskrýváme, že s nimi netrávíme více času, než s lidmi… Pokud vědí, že s nimi jejich rodiče komunikují, že vyslechnou jejich argumenty, diskutují s nimi a uzavřou dohodu, ve které mají možnost uplatnit své, je to jistě výhodnější přístup, než věci zakazovat či přikazovat,“ potvrzuje psychoterapeutka Michaela Kokešová (www.michaelakokesova.cz).

Zasedá rodinná rada…

Pokud se rozhodnete svému dítěti pořídit první chytrý telefon, měl by tento krok být zároveň příležitostí k tomu, promluvit si s ním a ujasnit si pravidla hry neboli jasně formulovat, co považujete za přijatelné a co už je neakceptovatelné, při používání telefonu. O čem konkrétně by měla proběhnout diskuse?

Zde je návod:

  • Vytvořte vztah důvěry. Pořízení smartphonu je nemalou finanční investicí a s tím by se dítě mělo seznámit. Promluvte si o pozitivních přínosech chytrého telefonu, o svých vlastních zkušenostech při jeho používání, otevřete dialog tím, že mu řeknete, že mu důvěřujete a také, že s jeho novou „hračkou“ přichází i zodpovědnost. Otevřeně si promluvit a upozornit na všechny možnosti, je prvním a nejdůležitějším krokem.
  • Odkryjte pravidla. Nastavte jasná pravidla, o kterých jste přesvědčeni, že jsou důležitá, a trvejte na jejich dodržování. Předložte je v písemné formě, aby se dítě nemohlo vymlouvat, že něco správně nepochopilo. Klidně uspořádejte rodinnou radu, kde se bude moci vyjádřit a přednést své návrhy a připomínky. Doladíte tak snadno detaily a shodnete se na nesrovnalostech. Předložte i svůj plán, jak hodláte kontrolovat dodržování stanovených pravidel a jaké budou následovat sankce při případném porušování. Dejte dítěti prostor, aby samo předložilo svá pravidla, o kterých si myslí, že jsou důležitá. Budete překvapeni, možná budou přísnější, než ty vaše.
  • Jděte příkladem. Sociální sítě zkrátka frčí a své potomky před nimi neuchráníte. Vysvětlete jim konkrétně a dostatečně důrazně, jak moc musí být opatrní při sdílení svých osobních údajů (nikdy nezveřejňovat např. telefonní číslo, nepřeposílat dále soukromé informace o dalších osobách nebo cizí fotografie bez souhlasu autora, nesvěřovat se, že se chystáte na dovolenou apod.). Vysvětlete jim, jak snadné je „ukrást“ někomu identitu, stát se obětí šikany nebo cílem hackerského útoku. Pomozte dítěti pochopit, co je v pořádku a co už není, jaké typy informací může sdílet s ostatními, jak zacházet s elektronickou poštou a čeho se vyvarovat na Facebooku. Můžete se pokusit vysvětlit to na nějakém konkrétním – odstrašujícím – případu ze života.
  • Zajistěte bezpečí. Existuje řada otázek, týkajících se bezpečnosti vašeho potomka, která byste měli zmínit. Upozorněte ho, že může dojít k mimořádným událostem a poučte ho, jak se k nim postavit, jak řešit náhlé potíže, v jakých případech o podezřelém obsahu nebo osobách informovat vás nebo policii. Ujistěte se, že vaše dítě ví, kam zavolat pro první pomoc v případě nouze. Poučte ho o zásadách bezpečného stahování z internetu. Nepředpokládejte, že bude váš potomek tak důvtipný a bude mít pokaždé vše pod kontrolou. Nebude. Menší velikost displeje telefonu může být například v některých případech zavádějící při identifikaci jednotlivých webových stránek. Ty nevhodné se hůře rozpoznávají. Poraďte dětem, aby neklikaly na neznámé odkazy, nechaly si od vás zkontrolovat neznámé aplikace nebo hry dříve, než je začnou stahovat.
  • Chraňte soukromí. Pokud jste pořídili dítěti chytrý telefon s fotoaparátem (což jsou dnes v podstatě všechny), měli byste si uvědomit, že mu tím dáváte do ruky v podstatě „zbraň“. Musíte předpokládat, že bude vytvářet, rozesílat a sdílet s ostatními možná i nevhodné snímky. Je důležité důrazně vysvětlit formou dohody, jak s vytvořenými fotografiemi zodpovědně nakládat a také, jak zacházet s přijatými snímky a o kterých je vhodné informovat rodiče nebo učitele. Případně můžete „zakázat“ sdílení podobných multimediálních zpráv. Děti by měly vědět, že za žádných okolností nesmí přijímat hlasové, textové nebo obrazové zprávy od nikoho, koho neznají a že by neměly reagovat na takovou případnou komunikaci.

Info navíc: 

Které otázky by měly zaznít při diskusi s dítětem?

*K čemu budeš telefon používat?
*Rozumíš všem službám, které se chystáš používat?
*Kde a jak můžeš bezpečně stahovat aplikace a hry?
*Co máš dělat, když se dostaneš textovou zprávu nebo fotografii, od někoho, koho neznáš?
*Víš, jak si před kliknutím na odkaz zkontroluješ, jestli je webová stránka nebo aplikace bezpečná?
*Co považuješ za zodpovědné chování při používání smartphonu?
*Chceš se na něco ohledně telefonu zeptat? Není ti něco jasné? Máš nějaké dotazy, týkající se pravidel, o kterých jsme mluvili?
*Chápeš správně, co je a není v pořádku, při komunikaci na sociálních sítích?

 

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Čtyři tipy, jak opravit těsnění ve dveřích ledničky (skoro zadarmo)

Následující článek

Knihovna v telefonní budce: nápad za všechny peníze

Hana Tichá

Hana Tichá

Vystudovala Pedagogickou fakultu, ale nikdy neučila. Zjistila, že raději píše o všem možném, a tak se tomu začala věnovat. Má dvě děti, kterým čte ráda pohádky, ale taky s nimi jezdí na kole a na lyžích. Ve volném čase maluje obrazy a píše do šuplíku.