Odpovědná rodinaOdpovědný životTémataZdravý životní styl

Seriál Dítě a smartphone – 5. díl

Jak zacházet se sociálními sítěmi při používání chytrého telefonu, aby to bylo bezpečné? Lze se bránit šikaně? Co nikdy nedělat, čeho se vyvarovat a na co si dát pozor?

Ať se vám to líbí nebo ne, žijeme v době, kdy se smartphony, tablety a jiné technologické vymoženosti staly běžnou součástí každodenního života moderního člověka. Telefony používáme dnes a denně jako multikomunikační prostředky, multimediální vzdělávací i zábavné nástroje, kapesní diáře, geolokační systémy a tak dále a tak dále…

Podle slov odborníků je adekvátním věkem, od kterého je dítě připraveno užívat chytrý telefon zodpovědně, 14 až 15 let (tedy zhruba od ukončení základní školy). V této době si dítě  už zvyklo na školní povinnosti, má svou skupinu kamarádů, své zájmy a dokáže se rozhodovat rozumně a relativně zrale. Ale stále platí, i když to může znít jako stokrát a ze všech stran omýlané klišé, že opatrnosti a obezřetnosti v tomto případě není nikdy dost. Smartphone (ale samozřejmě i notebook nebo tablet) je v rukách dítěte nebo dospívajícího mocná zbraň.

 

Online šikana jako nový trend

Věděli jste, že s nějakou formou kyberšikany se v České republice běžně setkává více než 50 % dětí do 18 let? Jak ukázal dosud největší výzkum rizikového chování českých dětí na internetu (zúčastnilo se ho více jak 21 000 dětí ve věku 11 až 17 let), čeští školáci a studenti se nejčastěji setkávají s verbálními útoky (33 %), obtěžováním za pomoci prozvánění (24 %) a vyhrožováním či zastrašováním (17 %). Průzkum společně realizovaly společnost Seznam.cz a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Mezi jevy, které mají oproti výzkumu z minulého roku rostoucí tendenci, patří nejčastěji vydírání a krádež identity.  Jak se ale ukázalo, děti dost často samy útočníkům nahrávají. Sdělují o sobě na internetu údaje, které mohou být citlivé – nejčastěji zveřejňují své jméno a příjmení, e-mail a fotografii obličeje.

Pozitivní zprávou je, že podle výsledků průzkumu bylo 63,44 % žáků seznámeno s nějakými pravidly týkající se chování spojeného s využíváním mobilního telefonu a téměř 98 % žáků je schopno navrhnout nějaký postup pro situaci, kdy by se stali obětí mobilního útoku. Pomoc při řešení takového útoku by hledali nejčastěji u rodičů (39,92 %).

Pojmenujte rizika a ukažte cestu

V první řadě byste měli jít jako rodiče příkladem a na svém vlastním chování dítěti co nejlépe demonstrovat, jak si počínat zodpovědně a do čeho se nikdy raději nepouštět. Mezi hlavní zásady by měly patřit tyto:

  • Vysvětlete dětem, že musí počítat s tím, že cokoli na sebe v online prostředí prozradí, už nelze vzít zpět. Proto je lepší psát si s ostatními pod pseudonymem a zbytečně na sebe neuvádět kontaktní údaje. V žádném případě nikdy nevkládat odvážné nebo nahé fotografie, nesdělovat adresu bydliště ani informace o tom, kdy nikdo nebude doma, například z důvodu odjezdu na dovolenou.
  • Ještě dříve, než dítě začne smartphone používat, poučte ho o jeho technické údržbě a stanovte pravidla každodenního provozu. Naučte ho, že pokud telefon zrovna nepoužívá, měl by vypínat funkce jako Bluetooth a Wi-Fi, a zavřít naposledy používané aplikace (zejména hry a sociální sítě).
  • Důrazně dítěti připomeňte, že v případě krádeže nebo ztráty telefonu vám to musí okamžitě sdělit, případně informovat učitele nebo policii. Vysvětlete mu, jak může minimalizovat riziko ztráty – ukládat telefon do jedné a pečlivě uzavřené kapsy v batohu nebo školní tašce, ujistit se pokaždé, že jej vrátilo na místo, nedávat svůj telefon z ruky, nepokládat ho na lavici nebo na stůl ve školní jídelně a zbytečně se s ním nikde nechlubit.
  • Varujte dítě před riziky komunikace s neznámými lidmi přes sociální sítě. Výzkum mezi náctiletými totiž ukázal, že jsou děti ochotny si nejen psát, ale i se osobně setkat s osobami, které znají pouze z online prostředí. Podle výzkumu si s lidmi, které nezná z reálného světa, povídá online až 53 % dotázaných dětí. Na otázku, zda by šly na schůzku s neznámým člověkem, odpovědělo 36 % z nich kladně.
  • Oblíbenou aktivitou velkého počtu českých žáků je nahrávání jiných osob (spolužáků nebo dokonce učitelů) mobilním telefonem a umísťování videí na internet. Upozorněte proto včas svého potomka, že jde o zcela nevhodné chování, které může být velmi tvrdě trestáno, a to nejen dvojkou z chování.

Evropská komise zveřejnila před několika týdny novou výzkumnou studii zaměřenou na potenciální rizika, kterým mohou být v digitálním prostředí vystaveny nejmladší děti (ve věku 0 až 8 let). Důvodem k vypracování studie byla skutečnost, že navzdory rostoucímu počtu nejmladších dětí, které využívají široký rámec digitálních technologií, nebylo dosud známo příliš mnoho o jejich interakcích s těmito technologiemi. Autoři studie doporučují veřejným orgánům implementovat opatření, která podpoří online práva dětí. Mezi taková opatření by mělo patřit především označení vhodného a nevhodného obsahu pro děti, zvýšení ochrany osobních údajů, efektivní profilování uživatelů nezasahující do soukromí nebo upravení pop-up oken, tak aby byla uživatelsky přívětivá i pro děti.

Více najdete na: www.e-bezpeci.cz/index.php/veda-a-vyzkum/152-94

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Chci zpátky svoje tělo - 5. díl: Rozháraná mysl a pozitivní motivace

Následující článek

Obruč jako životní styl

Procházková Simona

Procházková Simona

Vystudovala Filozofickou fakultu UK v Praze obor Informační studia a knihovnictví. Miluje knížky a obdivuje ty, kteří je tvoří. Ráda by taky minimálně jednu časem vydala, nápad už nosí v hlavě dlouho. Nejčastěji píše o zdraví, dětech a psychologii, miluje cestování a horské túry a ve volném čase fotografuje, sportuje a peče úžasné dorty pro své blízké. Má malého syna a nejlépe se cítí se svou rodinou v domečku za Prahou. A co nemusí? Nudu a lidi, kteří si pořád na něco stěžují. Její motto? Co se vleče, neuteče.