TémataZdravý životní styl

Spánkový dluh přes víkend nedoženete

Myslíte si, že můžete s klidným svědomím říct, že svému tělu dopřáváte dostatek ozdravného spánku, tolik potřebného pro jeho regeneraci a správné fungování? Možná byste byli překvapeni, jak moc vám dokáže ublížit pár probdělých nocí.

Podle lékařů má problémy se spaním každý třetí Čech. Nespavost a nejrůznější poruchy spánku postihují přes 40 % lidí, u starších 60 let je to více než polovina. Pokud často ponocujete kvůli práci nebo zábavě, do noci si čtete nebo se nedobrovolně převalujete dlouhé hodiny v posteli a nemůžete „zabrat“, hrozí vám celá řada potíží. A některé z nich jsou poměrně nebezpečné.

Infekce, cukrovka i obezita

Klidný, dostatečně dlouhý a hlavně nepřerušovaný spánek je základem pro psychickou i fyzickou pohodu. „Když ho nemáme, jsme unavení, podráždění, a zejména ženy inklinují k pojídání sladkostí. Kromě toho se můžeme stát náchylnějšími pro vznik mnoha nemocí. Výzkumy prokázaly souvislost dlouhodobého ponocování se vznikem obezity a mnoha dalšími zdravotními problémy od nejrůznějších infekcí po cukrovku a celkově oslabenou imunitu organismu,“ varuje ajurvédský lékař Kukku Ramesh z hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu, který se specializuje na léčbu poruch spánku.

 Spánkem ke štíhlé postavě i silné imunitě

Spánek je naší základní fyziologickou potřebou, bez které by náš organismus nemohl fungovat, hlavně proto, že by se neregeneroval centrální nervový systém. Abyste si odpočinuli, pět nebo šest hodin vám rozhodně nestačí. Ideální je osm hodin, a pokud je alespoň jedna z nich před půlnocí, budete se cítit okamžitě lépe. Ženy, které si dopřávají pravidelný spánek, jsou štíhlejší a spalují tuky rychleji než ženy, které spí nedostatečně. Prokázali to vědci z Brigham Young University „Když žena usne před půlnocí, spí dostatečně dlouho a pravidelně dodržuje usínací rytmus, snižuje se produkce hormonu ghrelinu a zvyšuje produkci hormonu leptinu. Ghrelin povzbuzuje chuť k jídlu, leptin signalizuje pocit nasycení a předchází přejídání,“ vysvětluje výživový kouč Martin Škába.

 Když ponocovat, tak s rozumem

Mezi lidmi panuje všeobecně rozšířený názor, že pokud se nám nepodaří se pár nocí po sobě pořádně vyspat, nic zásadního se neděje a všechno se dá lehce dohonit – vždyť přece stačí si o víkendu prostě přispat. Tak jednoduché to ale není. Je důležité mít na paměti, že spánkový deficit nikdy nedohoníte, nejde se „vyspat do zásoby“. To je velký omyl.

„Každý potřebuje jiné množství spánku. Nejnovější studie hovoří o tom, že ideální je spát zhruba šest a půl až sedm a půl hodiny denně, a škodlivější je spát více než o trochu méně. Co se týká spánkového deficitu, komplikace se mohou dostavit při méně než čtyř hodinách spánku denně.  Pomůže vám, když půjdete následující den spát o hodinu dříve než obvykle a velice rychlé regeneraci pak pomáhá tzv. kočičí zdřímnutí, jak se přezdívá čtvrthodinovému spánku během dne,“ doporučuje lékař Kukku Ramesh.

 


 

5 rad pro zdravý a kvalitní spánek podle odborníků:

  1. Dejte si lehkou a teplou večeři, například kuřecí salát s grilovanou zeleninou.
  2. Vyvětrejte hlavu i tělo na svižné krátké procházce na čerstvém vzduchu.
  3. Večer už nepracujte u počítače, hodinu před spaním se nedívejte na televizi a nečtěte.
  4. Rozmazlete se patnáctiminutovou voňavou horkou koupelí, do které přidáte aroma olej s vůní bylinek.
  5. Nepromítejte si před usnutím v hlavě předchozí den, zakažte si myšlenky na to, co vás čeká zítra.
Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Nejsou zde žádné další články

Následující článek

Zelenina? Hodí se nejen do salátu, ale i na obličej

Hana Tichá

Hana Tichá

Vystudovala Pedagogickou fakultu, ale nikdy neučila. Zjistila, že raději píše o všem možném, a tak se tomu začala věnovat. Má dvě děti, kterým čte ráda pohádky, ale taky s nimi jezdí na kole a na lyžích. Ve volném čase maluje obrazy a píše do šuplíku.