Byznys pro životCSRKariéraNa vlastní trikoOdpovědné firmyTémataŽivotní prostředí

Světla z odřezků dopravních značek září na výstavě Expo v Miláně

Udržitelnost a recyklovatelnost výrobků představuje výzvu pro mladé návrháře designu. Myšlenky ulevit naší planetě se chytil i Jindřich Fialka, zakladatel značky Contiqua, jejíž světla z odřezků dopravních značek září v českém pavilonu na výstavě Expo v italském Miláně. Zapadají tam barevně, kompozičně i myšlenkou. 

„Dobrý design může vzniknout pouze z materiálu, který má pro to potenciál“ přibližuje koncept značky Contiqua její zakladatel. Jindřich Fialka se v patnácti letech ocitnul jako brigádník v ateliéru Jana Brabence. Postupně se vypracoval až ke spoluvytváření soch a organizaci výstav. Z krátkodobého přivýdělku při středoškolském studiu se stalo šestileté sbírání zkušeností v oblasti umění. „Je jen otázka času, než sami začnete něco tvořit,“ popisuje své profesní začátky.

Design z odpadu

Z touhy po vyjádření kreativního pnutí vznikl nápad na založení designérské značky. Otázku, jak se v oboru odlišit od ostatních vyřešila do jisté míry náhoda. „Aby mě galerie, se kterými jsem spolupracoval, braly aspoň trochu vážně, přišlo mi rozumné nechat si natisknout vizitky. Požádal jsem kamaráda, aby mi je v práci udělal, a až když jsem si je vyzvedával, se ukázalo, že pracuje v továrně na výrobu dopravního značení. Vedle mých hotových kartiček byl koš plný odřezků reflexních fólií, zbytků z výroby, který mi doslova vnutil se slovy: „Na, ty jsi kreativec, něco z toho udělej“. Tak jsem si s tím pár měsíců lámal hlavu a nakonec začal dělat reflexní šperky. Později se ukázalo, že to je docela dobrý vtip, a že lidi baví“ říká Jindřich Fialka.

ČTĚTE: BÝVALÉ VOJENSKÉ ÚJEZDY: TANKY A DIVOCÍ KONĚ ZACHRAŇUJÍ OHROŽENÉ ŽIVOČICHY

Šperky ale podle jeho názoru nebyly dokonalé a tak hledal pro materiál lepší využití. Tou dobou už tušil, že by na myšlence kreativního využití zbytkových materiálů mohl vzniknout velký projekt, ale že už to nebude zvládnutelné v jednom, a bude potřeba zapojit profesionály. Tak přizval ke spolupráci vystudované odborníky, s nimiž ho spojovala láska k minimalismu. „Vždycky jsem chtěl být člověkem, který přichází s myšlenkami, a spolu s designéry je pak dotahuje do konce. Tak jsem kvůli světlům oslovil produktové designery, na módní doplňky fashion designéry a na šperky šperkaře,“ vysvětluje Jindřich.

Přímo na Expo

Spolupráce s Matyášem Fuchsem Jindrovi vyřešila problém, co s odřezkovými zbytky dopravních značek, které by jinak skončily na skládce. Třímetrová světla organických tvarů Infinite Light byla prvním produktem značky Contiqua. Nyní je mohou obdivovat návštěvníci Expa 2015 v Miláně. Pro téměř neznámou značku je prezentace na největší světové výstavě opravdovým úspěchem. „ Když jsem se dozvěděl, že Expo bude v Miláně, což není tak daleko, a byla by to pro nás byla úžasná příležitost, rychle jsem nastudoval koncept české expozice. Oslovil jsem Ondru Chybíka, jednoho z architektů českého pavilonu, a shodli jsme se, že naše světla barevně i kompozičně zapadají, jak do konceptu stavby, tak i do jednoho z tematických sdělení, jímž je ekologie a voda. Naší prezentaci ovšem museli ještě posvětit další lidé, jako je například Maxim Velčovský, který je kreativním ředitelem pavilonu. Naštěstí se všechno podařilo,“ popisuje Jindřich složitou cestu mladých designérů mezi vybranou elitu.

Contiqua Team - zakladatel uprostřed, Matyáš Fuchs zcela vpravo

Contiqua Team – zakladatel uprostřed, Matyáš Fuchs zcela vpravo

ČTĚTE: CHCI PO SVÝCH DODAVATELÍCH POTVRZENÍ, ODKUD POCHÁZEJÍ LÁTKY, ŘÍKÁ NÁVRHÁŘKA

Fashion a šperky

I další projekty značky Contiqua mají tři společné jmenovatele – příběh, odpad jako využitelnou surovinu a minimalistické pojetí. Například z kůže zbývající z výroby luxusního nábytku firmy Wiesner Hager vznikají peněženky, psaníčka nebo pouzdra na karty. A pokud máte rádi hudbu, jistě vás potěší, že si můžete uši ozdobit náušnicemi ze stejného dřeva, z něhož se vyrábí proslulé klavíry Petrof. Kolekce náušnic Lucie Houdkové využívá materiál a technologie s tradicí delší než 150 let.

Designed from this Waste Material (cutouts from Piano manufactory)

Podíváme-li se pod pokličku značky, zjistíme, že zodpovědné zacházení s naší planetou není jen marketingovým tahem. Naopak celý systém výroby má logickou ekologickou koncepci zahrnující i logistiku. Všechny produkty značky jsou tak výhradně vyráběny v České republice. Bohužel realita je dle Jindřicha taková, že atributy jako je uhlíková stopa nebo recyklovatelný materiál zatím nehrají na trhu hlavní roli.

ČTĚTE: DESIGNÉR DŘEVĚNÝCH MÓDNÍCH DOPLŇKŮ PŘEDSTAVUJE NOVINKY

„Člověk nejdříve řeší, zda se mu výrobek líbí nebo nelíbí. Až potom přemýšlí nad tím, jestli má pro věc využití, bude s ní umět zacházet, je opravitelná, cenově přijatelná. Teprve na samotném konci ho zajímá, jestli to uškodí nebo neuškodí životnímu prostředí. Pro některé naše zákazníky je to přidaná hodnota a to nás samozřejmě těší. Převážně si ale naše věci lidé kupují pro jejich příběh,“ dodává Fialka.

JE DOBRÉ VĚDĚT: CO JE TO CIRKULÁRNÍ EKONOMIKA

Odbornice na udržitelnou ekonomiku Diane den Held přednáší na Erasmus University of Rotterdam už několik let obchodí princip „cradle to cradle“ tedy od kolébky ke kolébce. Vysvětluje ho na tankerech, ale stejné zásady platí třeba i pro módu a design. Při výrobě takového obrovského tankeru dostane každá jeho součást svůj rodný list, kde je uveden materiál, původ a možnosti recyklace. Tím se gigantická loď stává skládačkou z dílků, které neskončí ve šrotu, ale od samého počátku se ví, jak budou žít dál. A protože tak vzniká nekonečný koloběh surovin, dostala tato ekonomika název cirkulární. Pokud jednou nahradí současný lineární model (vedoucí z výroby do odpadu), stane se ekonomika opravdu udržitelnou. (Poznámky z přednášky, kterou Diane den Held prezentovala v rámci setkání Byznys vize 2015.

Designéři z Contiqua, kteří cirkulární ekonomiku uvádějí v praxi, byli hosty středeční diskuzní snídaně o cirkulární ekonomice s názvem Vyhodit nebo využít, která se odehrála v kavárně Mlsná kavka v Praze a kterou organizovala platforma Byznys pro společnost.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Tento týden nezmeškejte: Český rozvojový den na Kampě a výstavu k 70. výročí založení OSN

Následující článek

Příběh Kvida Štěpánka: Když tě Pánbůh miluje

Michaela Kaňoková

Michaela Kaňoková

Při studiu na vysoké škole se začala věnovat externí komunikaci a pr jak v agenturách, tak v kancelářích velkých firem. Kromě firemní komunikace se bavila psaním článků o stavebnictví a designu pro různé bydlící časopisy a weby. Nedávno opustila tiskové oddělení jednoho z největších mediálních domů a doufá, že společenskou odpovědnost začnou firmy vnímat jako samozřejmou součást jejich podnikání. A právě o těchto CSR tématech, jako jsou např. rovné příležitosti, ochrana životního prostředí či rozvoj regionů se chystá přinášet aktuální informace. Děti zatím nemá a tak doma rozmazluje manžela a psa Bonifáce. Těžko ale říci, koho více...