TémataZdravý životní styl

Škola tejpování

Asi před rokem jsem potkala ve fitku ženu, která byla polepená barevnými páskami od hlavy až k patě. Nějaká nová móda asi, říkala jsem si a závistivě po ní pokukovala. Jenže nešlo o módní výstřelek, jak mi vysvětlila, ale o populární a efektivní metodu fyzioterapie – tejpování. 

A tak jsem se o tejping (možné psát i jako taping) začala trošku zajímat. Zeptala jsem se známého doktora, co si o tom myslí a začalo mě to zajímat ještě víc. Vychvaloval totiž tejpování až do nebe. Prý je to super věc, kterou využívají i vrcholoví sportovci jako prevenci před fyzickým výkonem (například tenisté, fotbalisti, golfisti či volejbalisti), ale ocení ji i obyčejní smrtelníci, třeba když si hnou s kolenem nebo si namůžou předloktí. Možnosti kinesiotejpingu jsou opravdu široké, potvrzuje to i Mgr. Iva Bílková, vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky, Centra fyziologické péče v Praze 4- Chodově. Dokonce i dětem tejpování prospěje. „Běžně používáme tejping při korekci ploché nohy, u vadného držení těla nebo u miminek s nesprávným psychomotorickým vývojem,“ říká Iva Bílková.

unnamed (14) (1)

Pásky v praxi

Taping je vlastně aplikace pružných samolepících pásků na kůži. Tyhle pásky nás pak můžou ochránit před zraněním při sportu, nebo podpoří hojení (to když se při sportu už zraníme). „Kromě toho se využívají také ke korekci špatného držení těla či ortopedických vad, třeba při zborcené nožní klenbě nebo různých deformitách palce,“ dodává fyzioterapeutka Bílková. Tak to mi zní jako pohádka, kterou hodlám v nejbližší době vyzkoušet – mám totiž vbočený palec, a jsem dost zvědavá na to, zda to „zabere“.

Fixní taping a kinesiotaping

Tejpovací bílé nepružné lepicí pásky asi znáte, používaly se dřív hlavně při sportu a účelem bylo zpevnit namáhanou či zraněnou oblast. Bohužel měly jednu nevýhodu – omezovaly pohyblivost a taky krevní a mízní oběh, takže se nedaly použít neomezeně dlouho. Barevné pružné „samolepky“ jsou už jiná kategorie. Nalepený tape totiž vydrží až po dobu 4 dnů, někdy i déle a rozhodně se nemusíte bát, že byste se s ním nemohli hýbat nebo že by vám v žilách přestala proudit krev.

unnamed (13)

Barvy pásků vycházejí z kolorterapie

Tím, že se tape nalepí na sval a podkoží pomocí tahu, dojde k reflexní reakci nervových vláken, cév a lymfatických drah. “Uvolňují se přetížené svaly a měkké tkáně, zvyšuje se napětí oslabených tkání, čímž se zvyšuje jejich výkonnost. Je vhodný při prevenci a terapie u sportovců pro podporu stability kloubů a podporu svalové koordinace,“ vysvětluje vedoucí fyzioterapeutka Iva Bílková. Pásky se aplikují na kůži, která je neporušená (nejsou na ní žádné jizvy ani odřeniny), oholená (páska musí mít kontakt jen s pokožkou), čistá, odmaštěná a suchá. Zvolená šířka tapu je úměrná velikosti ošetřované plochy. Když se tedy bude tejpovat stehno, potřebujete celou šíři pásku (5 cm), dětské ruce stačí poloviční šířka. Barvy tejpů na efekt nemají žádný vliv – jde o působení na principu japonské kolorterapie. Jen pro zajímavost: růžová opticky hřeje, modrá chladí a mírní bolest, červená a černá aktivuje, zelená léčí a tělová opticky splývá s kůží, takže tu volí klienti na místa, kde by barevný tejping působil trochu nevhodně (třeba na šíji nebo lýtko).

Tejpování bez fyzioterapeuta

Chcete to zkusit sami? Proč ne. „Není problém se to naučit, jen si musíte uvědomit, čeho nalepením pásky chcete dosáhnout. Chcete sval nastimulovat či utlumit? Nebo je vaším cílem podpořit lymfatický systém? Z toho všeho vyplývá i různorodost délky a napětí tapu. Je tedy dobré přijít aspoň jednou na kurz tapingu nebo si popovídat s fyzioterapeutem, který vám dá základní znalosti, vysvětlí a ukáže směr nalepení a tah tapu při aplikaci. Některá videa volně dostupná na internetu nejsou dobrá, protože tape na nich je krátký a neovlivňuje tak správně napětí a funkci svalu v celé jeho délce od začátku až k úponu. Což lze považovat za největší chybu, kterou můžeme při tejpování udělat. Nedojde pak k očekávanému správnému účinku,“ vysvětluje Iva Bílková. Video ke zhlédnutí najdete na konci článku.

Kde můžete tape koupit?

Volně ve zdravotnických potřebách, sportovních obchodech nebo přímo u fyzioterapeuta, například ve FYZIOklinice, kde vám poskytnou i službu Kinesiotapingu či kurzy tapingu pro veřejnost.

 

 Účinky kinesiotapingu

  • Prodloužení efektu terapie provedené fyzioterapeutem.
  • Ztišení bolesti, uvolnění svalu, svalové fascie (vazivového obalu svalu, kloubního pouzdra, vazů a šlach).
  • Zlepšení citu pro polohu a pohyb svalovými, kloubními a šlachovými receptory.
  • Obnova svalové koordinace, čímž dochází ke zlepšení držení těla.
  • Zmenšení ztuhlosti svalstva a svalových křečí.
  • Pomáhá udržet centrovanou polohu kloubů.
  • Snížení otoku a zlepšení krevního oběhu.

Kdy nejde tejpování použít:

  • Při křečových žilách.
  • Porušené vrchní vrstvě kůže.
  • Vyrážkách a ekzémech.
  • Mateřských znaméncích, která výrazně vystupují nad pokožku.
  • Psychické nesnášenlivosti kontaktu s cizím předmětem.
  • Výrazné kožní alergii, zánětech kůže či plísňovém onemocnění.
  • Bradavicích a akutním virovém nebo bakteriálním onemocnění.

(Tato omezení jsou platná pouze pro místo aplikace)

Více na: https://www.fyzioklinika.cz/

 

 

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

10 lidských jídel, které psi smí a 5 těch, které by nikdy neměli jíst

Následující článek

Volit mezi dětmi a kariérou je nesmysl. Poslechněte si šéfku Newtonu

Ivana Ašenbrenerová

Ivana Ašenbrenerová

Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka či Marianne.cz. Je autorkou knihy Co dělat, když dítě, spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy a Velké knihy o mateřství. Zajímá se o zdravý životní styl, alternativní medicínu, psychologii a vše, co je mezi nebem a zemí. Jako typický Blíženec ráda mluví, směje se a bez humoru si neumí představit život. Nejraději relaxuje při čtení, hudbě, vaření, na kole nebo s kamarádkami. Má tři syny, díky kterým každý den zjišťuje, že mateřství je úžasné dobrodružství, které nikdy nekončí.