Byznys pro životCSRFiremní dobrovolnictvíKariéraKomunityOdpovědný životS korporací v zádechTémata

Trend: Firmy více nabízejí expertní dobrovolnictví, natírání plotu už neletí

Namísto dobročinnosti strategické investice do komunity, manuální pomoc střídá odborné dobrovolnictví a roste počet dlouhodobých partnerství mezi firmami a neziskovými organizacemi. Takový je trend vývoje firemního dobrovolnictví.

„Firmy si uvědomují, že v dohledné budoucnosti, během dvaceti, třicet let bude 50 procentům lidí na planetě přes 65 let a že to ovlivní i jejich byznys. Proto stojí o silná partnerství s neziskovým sektorem, který ohroženým skupinám lidí poskytuje specifické služby,“ uvedla na zářijové konferenci Firemní dobrovolnictví: Sdílíme společné hodnoty konzultantka britské organizace Business in the Community Stephanie Poppendoerferová.

Podle výroční zprávy  London Benchmarking Group firmy loni investovaly 60 procent pracovního nasazení svých zaměstnanců a financí, které mají vyčleněné na dobrovolnictví, právě na investice do komunit, jen 20 procent na dobročinnost. A padesát procent britských firem souhlasí, že jim podpora dobrovolnictví zvyšuje efektivitu – zapojení zaměstnanci mají nižší absence a výrazně méně střídají zaměstnavatele.

„V programu Připraveni na práci, kdy firemní dobrovolníci pomáhají znovu nalézt pracovní příležitost bezdomovcům a dalším ohroženým skupinám, si během deseti let trvání programu našlo novou práci 2000 lidí,“ uvedla Poppendoerferová. (Rozhovor se Stephanií Poppendoerferovou si můžete přečíst v úterý 8. září na MY89.cz)

Jedna investovaná libra tak vynesla v sociálním dopadu podle konzultantky více než libry tři. „Každý člověk, který se vrátil do pracovního života, platí daně a nepobírá dávky, a má i méně zdravotních problémů, takže stát ušetří i na zdravotní péči,“ popisuje konzultantka z Velké Británie.

České neziskovky poptávají
marketing a IT poradenství

Také v Česku v posledních čtyřech letech jednorázovou manuální pomoc střídá dlouhodobá pomoc manažerům, personálu a klientům veřejně prospěšných organizací. „Naše výzkumy potvrzují, že expertní dobrovolnictví napomáhá udržitelnému fungování neziskového sektoru a zkvalitňování komunitních služeb,“ řekla Martina Flídrová, programová manažerka CSR platformy Byznys pro společnost, která konferenci pořádala.

Do spolupráce s neziskovými organizacemi je podle manažerky zapojeno zhruba dvě stě společností. Největší poptávka neziskových organizací po odborném dobrovolnictví je po PR a marketingu (67 procent) a IT poradenství včetně web designu (15 procent). Pak následuje školení manažerských dovedností a personalistika (13 procent). „Mnohem méně neziskové organizace zatím u firemních dobrovolníků poptávají finanční řízení nebo prodejní a komunikační dovednosti,“ vyjmenovala Flídrová oblasti, kde firmy s neziskovým sektorem spolupracují.

Tchibo Praha pomáhá v projektu Know how pro lepší svět s kávovou expertízou a poradenstvím v oblasti personalistiky a komunikace se zákazníky kavárnám, v nichž obsluhují handicapovaní. Microsoft, který umožňuje zaměstnancům tři dobrovolnické dny, je zapojen například do programu TechSoup, kde spolupracuje se Sdružením Via. Se sdružením Czechitas zase organizuje Akademii programování.

Přečtěte si komentář expertky na firemní dobrovolnictví o sbližování světa firem s tím neziskovým

Téměř 80 procent firem proplácí zaměstnancům jeden den dobrovolnické aktivity. Zhruba pět procent dva dny, 15 procent firem umožňuje zaměstnancům věnovat se v pracovní době dobrovolnictví více dní.

Kde si můžete vybrat, když budete chtít pomáhat

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
FOTO: SHUTTERSTOCK
Předchozí článek

infografika: Co říkají pupínky o vašem zdraví a hygieně

Ilustrace: Shutterstock
Následující článek

Firemní dobrovolnictví: cesta sbližování ziskového a neziskového sektoru

Petra Horáková

Petra Horáková

Petra Horáková se dlouhodobě věnuje tématu odpovědného podnikání. Byla u startu pravidelných příloh Hospodářských novin věnovaných oblasti CSR, účastní se i odborných konferencí a diskusí. Čtyři roky se věnovala projektu TOP 25 žen českého byznysu. Petra začínala svou novinářskou dráhu v polovině 90. let jako redaktorka ostravské přílohy deníku MF DNES.