Byznys pro životDiverzitaKariéraLeadership / mentoringOdpovědní lídřiTémataZahraniční inspirace

V 90 letech designérkou v Sillicon Valley

Kde jinde jsou více lidé posedlí mládím než v Kalifornii. Kult věčného mládí je zde všudypřítomným stigmatem. Je tak zcela běžné, že i čtyřicátníci už podstupují omlazovací plastické operace, aby lépe zapadli. Chcete-li zde být úspěšný, je samozřejmé, že svůj životní styl i vzhled podřídíte nárokům americké společnosti.

Ve známem světovém IT středisku Sillicon Valley potkáte jeden talentovaný mozek vedle druhého. A můžete se vsadit, že tito „ajťáci“ mají k těm našim českým klukům se sandály hodně daleko.  Ano, americký ajťák, to je jiné kafe. Jí zdravě, sportuje a celkově je posedlý zdravým životním stylem a cool vzhledem. Až na pár výjimek. Jednou z nich je i devadesátiletá Barbara Beskind, která svůj věk považuje za výhodu. Jako designérka pracuje pro firmu IDEO, která je známá vývojem první myši pro firmu Apple. „Každý kdo stárne, bude muset své problémy řešit sám,“ tvrdí Barbara. A to je pracovní náplň designéra, řešit problémy. Barbara sedí na gauči v prostoru open office pobočky IDEO do Sillicon Valley v San Francisku. Do práce dojíždí jednou týdně. Sama žije v prostředí, kde starší lidé jsou již méně pohybliví a jejich mobilita je značně omezená. Barbara se proto rozhodla ve své práci zaměřit na tento vážný problém a pomoci starým lidem s koordinací pohybů.  „Tam kde žiji, lidé často padají“, říká a dodává: „Pro svého přítele jsem se pokusila navrhnout vzduchové vaky stupňovité velikosti, které by se aktivovaly při zavrávorání a náklonu o patnáct stupňů.“ Její návrh se zasekl až při výběru vhodného zdroje energie.

Barbara začala s navrhováním už ve svých osmi letech – tehdy šlo o hračky. „Když je krize a nemůžete si hračky koupit, tak si je holt vyrobíte,“ říká. Jejím prvním návrhem byl dětský koníček na kolečkách. „Byla jsem odhodlaná, že si jednoho udělám, a tak jsem tak s pomocí starých pneumatik učinila. Naučila jsem se tím hodně o gravitaci, neboť jsem z něj velmi často padala.“ Když byl čas jít na univerzitu, svěřila se Barbara svému poradci, že by chtěla být vynálezce. V té době se ale nemohly ženy na takové obory dostat, a tak studovala doma ekonomii, později se zapsala do armády a stala se zaměstnaneckým terapeutem.

Po 44 letech odešla coby major do výslužby a začala se věnovat vlastním věcem. Od té doby získala šest patentů na nafukovací vynálezy, které pomáhají dětem s držením rovnováhy. I když už dávno chtěla odejít do důchodu a věnovat se více sama sobě, vždycky jí v tom zabránil nějaký zajímavý projekt. Naposledy před dvěma lety. To sledovala pořad 60 Minutes, kde zahlédla zakladatele IDEO, Davida Kelleyho, který se vyjadřoval k tomu, jak důležité je mít ve vývojářském týmu různorodé zaměstnance. Zdůrazňoval, jak důležité je do projektu vnášet různé perspektivy. „Hmm, to zní jako něco pro mě,“ řekla si Barbara. „A krom toho jsem žila v Silicon Valley. Co mohlo být lepší?“

Přijala ji společnice firmy IDEO, Gretchen Addi. Ta tvrdí, že když se Barbara nachází v místnosti, její mladí kolegové začnou jinak přemýšlet. Například, IDEO spolupracuje s japonskou firmou na výrobu brýlí, které mají nahradit brýle bifokální. Jednoduchým pohybem ruky se skla přepnou z těch na dálku, na ty nablízko. Zpočátku designéři chtěli do nových brýlí zakomponovat malé výměnné baterie. Barbara je však upozornila na to, že staré prsty nejsou tolik pohyblivé. „Opravdu to donutilo tým přemýšlet,“ říká Gretchen.

Barbara s kolegy z firmy IDEO

Barbara s kolegy z firmy IDEO

Barbara trpí degenerací makuly a vidí jen periferně, a tak své návrhy kreslí s pomocí dobře viditelných, černých fixů. Nyní pracuje na podobě brýlí, které mají pomoci lidem jako je ona. Jednou z jejich vlastností je, že dokáží vyfotit osoby, kteří přijdou a představí se. Brýle též disponují malým reproduktorem.

Barbara říká, že jak je starší a musí ve světě čelit novým problémům, je vděčná za to, že je designérkou. „Díky tomu je pro mě stáří snesitelnější a radostné,“ říká. „Užívám si svůj věk. Myslím si, že je to jedna z nejlepších kapitol mého života.“

Jak je vidět, firmy si začínají pomalu uvědomovat, že mohou využít znalosti a zkušenosti starší generace a spojit je s nápady a drivem mladších kolegů. Na pracovištích tak mohou vznikat unikátní týmy, poskládané až ze čtyř generací. Ovšem soužitím více generací v kolektivu, může docházet k problematickým situacím. Z toho důvodu je zapotřebí věnovat dostatečnou pozornost řízení společnosti s ohledem na věk, schopnosti a potenciál zaměstnanců. A právě této problematice se věnuje pracovní podskupina Age Management v tematicky expertní skupině Diverzita v platformě Byznys pro společnost. Více informací o tomto projektu získáte na stránkách www.diverzita.cz

 

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Michaela Karsten říká: Trénujte paměť od malička, hrajte s dětmi šachy a pexeso

Následující článek

Chcete červené šaty. Ale barvené ropou, dehtem nebo kamejkou rolní?

Michaela Kaňoková

Michaela Kaňoková

Při studiu na vysoké škole se začala věnovat externí komunikaci a pr jak v agenturách, tak v kancelářích velkých firem. Kromě firemní komunikace se bavila psaním článků o stavebnictví a designu pro různé bydlící časopisy a weby. Nedávno opustila tiskové oddělení jednoho z největších mediálních domů a doufá, že společenskou odpovědnost začnou firmy vnímat jako samozřejmou součást jejich podnikání. A právě o těchto CSR tématech, jako jsou např. rovné příležitosti, ochrana životního prostředí či rozvoj regionů se chystá přinášet aktuální informace. Děti zatím nemá a tak doma rozmazluje manžela a psa Bonifáce. Těžko ale říci, koho více...