Blogy expertůDiverzitaGenderKomentářeKomunityOdpovědné zálibyOdpovědný životTémataVzdělávání pro život

Zamyšlení Lenky Čábelové: Řidičák na budoucnost

V Evropské unii prý bude za pět let chybět skoro milion lidí s digitálními dovednostmi, a to přesto, že v řadě zemí je vysoká míra nezaměstnanosti, zejména mladých lidí. Schopnost aspoň trošku programovat se tak stává řidičákem na úspěch. Vlastně je to lepší než řidičák, protože ten můžete získat až jako dospělí. Programování si může zkusit úplně každý a hned. Úterní blog pro vás napsala CSR specialistka Lenka Čábelová.

Moje maminka se ve svých 60 letech rozhodla, že začne řídit auto. Pořídila si malé červené Suzuki a s dech beroucí odvahou začala nejdříve jezdit na nákupy do Nymburka a posléze i za námi do Prahy. Zpočátku jí na dálnici stačil pravý pruh, ale dnes už jezdí, jakoby to dělala odjakživa. Naprosto mi tím zbourala stereotyp, že v určitém věku je pozdě na to, se některé věci naučit.

ČTĚTE: DITA PŘIKRYLOVÁ: CZECHITAS UŽ NEJEN ŠKOLÍ, ALE HLEDAJÍ HOLKÁM V IT I PRÁCI. A ÚSPĚŠNĚ

Před Vánocemi jsem se vrátila do školních lavic. Důsledně vzato před školní lavice. Ač absolvent oboru historie, strávila jsem čtyři vyučovací hodiny tím, že jsem čtvrťákům a páťákům na základní škole, do níž chodí můj syn, vysvětlovala a ukazovala základy programování. Pokusila jsem tím zbourat stereotyp, že kódování je jen pro “geeky” – speciální bytosti, které tvoří sofistikovaných algoritmy a domlouvají se jazykem, jemuž většina světa nerozumí.

Tyto dva minipříběhy spojuje nejen chuť překonávat vlastní hranice a jít mimo zónu komfortu, ale i skutečnost, že v obou případech jde o dovednost, bez které se velmi těžko obejdete. Tak jako dnes v životopisech uvádíme řidičák skupiny B a angličtinu, bude během pár let běžné požadovat základní znalost informatiky, a s tím související logické a analytické uvažování a kreativní přístup k řešení problémů. Kódování se pomalu stává součástí základní gramotnosti a řadí se po bok dovednostem jako číst, psát a počítat.

Schopnost aspoň trošku programovat se tak stává řidičákem na úspěch, píše v dnešním blogu Lenka Čábelová. Ilustrační snímek: Shutterstock

Schopnost aspoň trošku programovat se tak stává řidičákem na úspěch, píše v dnešním blogu Lenka Čábelová. Ilustrační snímek: Shutterstock

Přijde vám to přehnané? Dovolím si sáhnout do své akademické minulosti a použít přirovnání, které mi v této souvislosti přijde velmi trefné. Ve středověku uměla číst a psát jen úzká elita lidí, kteří díky tomu měli privilegované postavení a mnohem větší vliv (i bohatství) než ostatní.

Součástí rozvoje moderní společnosti byla i demokratizace těchto dovedností – od překladu bible do národních jazyků po zavedení všeobecné povinné školní docházky. Každý máme jinou úroveň – někdo se psaním či počítáním živí a tvoří skvělé romány nebo komplexní účetní závěrky. Jiným stačí to, že si přečtou noviny a spočítají útratu za nákup. Nicméně ten, kdo by vůbec neuměl číst, psát a počítat, by se v dnešním světě těžko uplatnil.

Podobné je to s programováním. Nejde o to udělat ze všech dětí profesionální vývojáře a testery. Podstatné je, aby porozuměly tomu, jak technologie fungují, a dokázaly skrze ně tvořit, nejen pasivně konzumovat obsah, který vytvořil někdo jiný. Software řídí stále více oblastí našeho života a prý už dnes se 9 z 10 pozic na evropském trhu práce napříč obory neobejde bez digitálních dovedností. Vždyť i oprava automobilu pomalu začíná být víc softwarová než mechanická záležitost.

Moje návštěva základní školy v Novoborské proběhla v rámci každoroční celosvětové Hodiny kódu, kterou organizuje neziskovka Code.org. Děti byly skvělé. I ty, které nikdy předtím o programování neslyšely, se velmi rychle chytly a během třiceti minut zvládly kolem 10 úrovní tutorialu vytvořeného letos na motivy hry Minecraft. Někteří zvládli všech čtrnáct lekcí. Na konci hodiny si děti rychle opsaly webovou adresu – a myslím, že následující víkend byla řada rodičů překvapena, čeho se jejich ratolesti u počítače dožadují.

ČTĚTE: ZAMYŠLENÍ MARGARETY KŘÍŽOVÉ: JAKÝ SI TO UDĚLÁŠ, TAKOVÝ TO MÁŠ!

V Evropské unii prý bude za pět let chybět skoro milion lidí s digitálními dovednostmi, a to přesto, že v řadě zemí je vysoká míra nezaměstnanosti, zejména mladých lidí. Schopnost aspoň trošku programovat se tak stává řidičákem na úspěch. Vlastně je to lepší než řidičák, protože ten můžete získat až jako dospělí. Programování si může zkusit úplně každý a hned.

PS. Tímto děkuji Ditě Přikrylové z Akademie programování, která hodiny vedla se mnou, a panu učiteli informatiky, že nám dal důvěru to s dětmi vyzkoušet.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on Twitter
Předchozí článek

Zentiva chce zaměstnávat více handicapovaných

Následující článek

Máte rádi dárcovské sms, letos jste přes ně poslali 30 milionů korun

Čábelová Lenka

Čábelová Lenka

Mým posláním je hledat a vyprávět příběhy, které mění svět tím, ze zasáhnou mysl i srdce lidí.
Dokážu vidět širší souvislosti, vytvořit z mnoha sdělení srozumitelný příběh a z dílčích aktivit integrované komunikační projekty - jako když dílky skládačky spojujete do celkového obrazu, který o sobě organizace chce sdělit.
Působím jako ambasador firemní vize a baví mě propojovat lidi uvnitř firmy i kolem ní, abychom společně dokázali něco změnit. Vybírám si témata, která pomáhají zlepšit obchodní výsledky organizace a současně mají pozitivní dopad na společnost.
Za úspěch považuju to, když vidím konkrétní výsledky své činnosti, když pomáhám propojovat lidi z různých prostředí a společně tak dosáhneme mnohem lepšího výsledku, než by kdokoli z nás docílil sám. V roli manažerky komunikace a společenské odpovědnosti v Microsoftu v ČR je mým posláním vytvářet a sdílet příběh o tom, jak nové technologie zvyšují flexibilitu a mobilitu a jak možnost pracovat odkudkoli pomáhá zvyšovat výkon organizace a zároveň zlepšuje propojování osobního a pracovního života.